To hunder under samme tak i en uke

Før MacLurven kom hadde vi bare Sofus, verdens herligste 2 år gamle Cavalier King Charles Spaniel. Jeg bor sammen søstra mi og Sofus er hennes så hun hadde mesteparten, ok alt av nattarbeid med han da han var valp.

Før jeg bestemte meg for at jeg skulle skaffe meg en hund lette jeg på nettet etter info om hvordan jeg kunne regne med at livet ville bli med to hunder og det jeg fant virket overkommelig. Jeg hadde helt glemt hvordan det var de første ukene etter Sofus kom i hus. I dag er det 1 uke siden MacLurven kom i hus og jeg er utslitt. Vi holder på med tørrtrening (dvs å ikke gjøre fra seg inne) og jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har forbannet at vi bor i 3 etasje og hvor jeg skulle ønske vi hadde en plen. For to netter siden var jeg ute med han klokken 2200, 1.30, 3.30, 5.30 og 7.00 – 15 trinn ned og 15 trinn opp. På dagtid blir det to etasjer så 30 trinn ned og 30 trinn opp. Jeg sluttet å kle av meg og sov heller ferdig påkledd så jeg kunne spare litt tid. Men så i natt var vi ute 23.30 og så ikke før 05.30… så det går jo fremover. Jeg har han i bur om natten fordi det gjør det enklere å vite når han skal gjøre fra seg for han gjør ikke det i buret. I ettermiddag varslet han meg mens han var løs at han skulle ut å gjøre fra seg og da gikk vi selvfølgelig ut og det er egentlig fantastisk at det bare har gått ei uke men det har vært ei veldig lang uke 🙂 I natt fikk jeg plutselig sinnsykt vondt i magen og har hatt det i hele dag også og det slo meg nå i kveld at det er magemusklene mine som høylydt protesterer. Jeg er jo ikke vant til å bære 3 kg passivt foran meg opp og ned trapper og utendørs når vi skal litt lenger enn jeg vil han skal gå selv. Så nå går det på smertestillende/muskelavslappende og så håper jeg at han enten plutselig sover hele natta fra og med i natt eller plutselig klarer å gå opp og ned trappene selv, jeg håper å vinne i vikinglotto på onsdag også…. men det går bedre og bedre dag for dag og snart har jeg glemt hvordan disse dagene var.

Mat

MacLurven skal ha mat 4 gang om dagen mens Sofus får 2 ganger. MacLurven er helt RÅ til å ville spise Sofus´ mat også så vi må gi Sofus maten sin på et annet rom og så snart vi åpner døra stormer MacLurven bort for å se om det er noen rester. Sin egen mat slukte han de første dagene men han har roet ned tempoet veldig. Oppdretteren sa at valpene hadde prøvd seg på matskåla til mora også og at gutten har god apetitt er det ingen som helst tvil om så trening med godbiter som belønning fungere med MacLurven. Fra å stupe oppi matskåla så snart jeg satte den ned venter han nå til jeg sier versågod og i kveld var han for trøtt til å spise og gikk å la seg isteden og brydde seg ikke om at Sofus småspiste litt av den og det var godt å se at lille Mac heller ikke er mataggressiv.

Energi

Herremin så mye energi en valp har! Sofus er utslitt på en måte han aldri har vært før. MacLurven biter seg fast i halen, ørene, haken og faktisk hans edlere deler alt for å få med Sofus på leken. Og stort sett er han det men noen ganger er han bare for sliten. Det å gå fra å være «enebarn» og leve en rolig tilværelse har han nå en plagsom liten «bror» som ikke lar han være. Vi er ofte ute og da er MacLurven løs mens Sofus er i bånd, MacLurven følger nemlig etter Sofus og da er det tryggere at Sofus er i bånd og de leker kjempemye når vi er ute for der er det jo bedre plass og ingen som «kjefter» fordi de bjeffer.

Sofus springer rundt og rundt med MacLurven på slep men lille Mac klarer jo ikke henge på så Sofus slakker farten slik at han ikke går lei. Men MacLurven blir jo fort sliten og da setter han seg ned og hviler en liten stund. MacLurven har funnet ut at den beste måten å sørge for at Sofus ikke springer fra han er å bite seg fast i halsbåndet hans og så henger han der etter beste evne. Vi lar han ikke gjøre det fordi vi er redd han skal skade seg og skulle ønske vi hadde et sted vi kunne slippe begge to og være trygg på at de er trygge.

Buss og bil

Da vi hentet Sofus ble han veldig vant til å kjøre i bil, han kommer jo helt fra Tvedestrand mens MacLurven kommer fra Angeltrøa noe som var en veldig kort kjøretur men vi har vært på noen korte turer og det går kjempebra. I dag var vi på den første bussturen og det var spennende syntes han men etter få minutter la han hodet i fanget mitt og lukket øynene.

Å svelge kameler

Jeg var fast bestemt på at han absolutt under ingen forutsetninger skulle sove inne på soverommet mitt for jeg sover veldig lett og liker å sove alene. Jeg hadde planlagt at han skulle ligge i buret sitt på stua og så skulle jeg ligge på en madrass ved siden av. Men det jeg ikke hadde tenkt på var tørrtreningen og at de kommer til å ta et par uker til før han ikke gjør fra seg inne lenger og jeg orker ikke ligge på gulvet i 3 uker når jeg kan sove i senga mi med buret hans ved siden av senga… men så snart han sover hele natta, dvs fra rundt 23 til 8 skal han ut av soverommet og inn på stua så da sover jeg på madrassen så lenge det trengs til han føler seg trygg men da slipper jeg tørrtreninga samtidig 🙂

2 thoughts on “To hunder under samme tak i en uke

  1. bettebett Innleggsforfatter

    Jeg gleder meg til å møte dere og Torvald, skal bli artig å se de to sammen igjen 🙂

Legg igjen en kommentar

