Første kveld på valpekurs

I kveld var MacLurven og jeg på valpekurs i «godværet». Vi startet med ca 40 minutter med teori hvor vi presenterte oss og hundene våre. MacLurven var den eneste valpen som var med på teoridelen for resten kjørte bil så valpene lå i bilene til vi begynte med det praktiske. Jeg var veldig spent på hvordan det skulle gå, han var gjennomvåt for det var et stykke å gå fra bussholdeplassen og til golfbanen på Havstein men han satt pent på fanget mitt til å begynne med men så ble han trøtt og da jeg satte han ned på gulvet la han seg bare ned og etter en kort stund snorket han. Kjempeflinke hunden min 🙂

Han hadde en lang dag i dag, først dro vi fra hytta og han kastet opp 2 ganger i bila. Han blir dessverre ofte bilsyk på turen til og fra hytta, det er nok for mange svinger og bakker opp og ned for han så det skal vi øve på. Da vi endelig kom oss hjem hilste han og Sofus relativt rolig på hverandre og MacLurven la seg og sov i 3 timer og han rakk akkurat å spise, leke og tisse før vi dro på kurs. Neste gang skal jeg gi han mat mye tidigere men siden han kastet opp ville jeg han skulle ha noe i seg før vi dro.

Det vi øvde på på kurset var kontakt og det å sitte – begge deler har vi øvd på fra før men denne gangen skulle jeg ikke bruke kommando ord men få han til å gjøre det av seg selv. Det var 2 instruktører på 5 hunder og det var kjempebra synes jeg men de likte ikke belønningsordet jeg bruker. De syntes at «kjempeflink» var for langt og vil at jeg skal bruke et kortere ett, men jeg kommer jo ikke på det før jeg allerede har sagt at han er kjemepflink og han vet utmerket godt hva kjempeflink betyr så jeg skal prøve å si et kortere ord men om jeg glemmer det så er det da greit.

Valpene fikk ikke leke eller hilse på hverandre etter kurset og det var vanskelig for MacLurven for han hadde såååå lyst til å leke men det er en god øvelse for dem å ikke hilse på alle hunder de møter og god øvelse for meg å ikke la han.

Torsdag er neste kurskveld og til da skal vi ha sosialisert med noe nytt og øvd på å sitte og få kontakt uten å bruke en kommando.

Legg igjen en kommentar

