Soverutiner

Nå er jo ferien over og hverdagen har begynt, skole og jobb startet denne uken og det innebærer veeeeldig tidlige morgener for både hunder og mennesker.

Vi startet «alene hjemme» treningen for lenge siden og nå om dagen klarer han å holde seg i en 4 timer uten å bråke – utover 4 timer blir han svært høylydt og det ønsker ingen. Så dagen starter klokken 0600 og vi går tur sammen Sofus, turen er ikke mer enn 15 minutter for både MacLurven og Sofus vil gjerne legge seg igjen. Vel inne er det mat og litt herjing før begge blir lagt i hvert sitt bur og ikke en lyd blir hørt fra noen av dem. Vi tar bussen rundt 7 og jeg er på skolen litt før 8. Siden det er første uka til oss alle drar jeg fra skolen rundt 9 slik at jeg er hjemme før blæra hans er for full. Det virker litt tullete å bruke så mye tid på bussen bare for å snu en liten time etterpå men jeg skal forskyve det lenger og lenger slik at jeg får gjort det jeg trenger på skolen.

Natta blir også tilbragt i buret og det er helt greit for han, han stiller seg foran det når han er trøtt og vil legge seg for natta. På dagtid sover han overalt, han er ikke noe sofa-dyr og liker seg best på gulvet. Noen ganger går han ut på verandaen og legger seg der – etter sola har gått bort selvfølgelig. Han er ikke noe sol-hund og det passer meg utmerket!

Vanligvis sovner han på stuegulvet og så bærer jeg han inn på soverommet og legger han i buret sitt, men forleden lot jeg han bare ligge, lot dørene stå oppe både på stua og soverommet for jeg hadde tenkt å ha han løs på soverommet ei natt for å se hvordan det gikk og det gikk kjempebra, men det tok nesten et kvarter før han kom sullende etter seg for å se hvorfor jeg ikke kom tilbake og han fikk litt panikk da jeg slo av lyset for da ble rommet veeeldig stort for han. Han er jo vant til å være i buret når lyset slåes av. Men jeg strøk og koste litt med han og etter 5 minutter sov han tungt på gulvet vedsiden av meg. Da jeg våknet noen timer senere hadde han lagt seg i IKEA hundesenga jeg hadde satt inn og snorket dypt.

Jeg var veldig spent på hvordan det ville gå, kom han til å tisse på gulvet eller kom han til å vekke meg?  Vel i 6 tia bet han meg plutselig i arma og sto på to ben ved siden av senga mi for å nå opp. Han er jo så søt at jeg smelter hele tiden. Vi gikk ut og han gjorde det han skulle men da vi kom inn hoppet han opp i senga mi hvor han raste rundt og rundt og rundt, men til slutt roet han seg og sovnet inntil leggene mine. Og slik sov vi en liten time til Sofus ble for utålmodig og ville stå opp. Så det å ha han løs om natta kommer ikke til å bli noe problem etterhvert, men foreløpig skal han få sove i buret sitt.

Legg igjen en kommentar

