Trening

Nå har jeg hatt MacLurven i litt over 2 måneder og han har lært seg mye – han er kjempeflink til å sitte, halvveis flink til å legge seg, kjempeflink til å slippe det han har i munnen både når vi er på tur og når vi er hjemme og halvveis flink til å la noe være og ikke putte det i munnen når vi er ute på tur. Tyggisklyser må smake veldig godt!

Jeg har boka «100% positiv hverdagslydighet» som er ei kjempefin bok og det er en 3 tinger der som vi skal lære oss.

  1. Jeg vil at MacLurven skal stå og vente mens jeg tar av og på selen og båndet og ikke rase rundt som han gjør nå.
  2. Jeg vil at han skal bry seg mindre om sykelister, unger og andre hunder når vi er ute på tur.
  3. Jeg vil at han skal gå bak meg når jeg ber han om det, noe som vil bli veldig praktisk til vinteren når det er glatt ute. Den «gå bak» kommandoen kan også brukes når det kommer besøk og han skal holde seg bak meg til besøket har kommet inn før han får hilse på dem.

Men siden alle disse tre tingene kan deles opp i mange steg starter vi med det første som blir å forsterke kontaktordet vårt, dvs at jeg vil han skal se på meg når jeg sier navnet hans slik at jeg har oppmerksomheten hans før jeg gir en ny kommando.

Jeg har så vidt begynt å bruke klikker når vi trener og jeg ser jo at det er en veldig effektiv måte å trene på. Ønsk oss lykke til 🙂

4 thoughts on “Trening

  1. Tønsbergtrioen

    Lykke til med klikkertrening, det er så moro. Vi har klikkertrent fra dag en og kun gått kurs som baserer seg på klikker.

    Veldig gode mål du har satt deg, som du garantert vil haa mye igjen for etterhvert som McLurven blir større. Særlig «gå bak» er en kommando som er super, spesielt om det er glatt og man går i skogen.

    Masse lykke til og McLurven var helt fantastisk vakker (men det vet du sikkert…)

  2. Ellen

    Kos dere med klikkertrening! Vi startet med en gang med Thorvald og, han logrer når han ser klikkeren ;D Veldig artig, men litt uvant med hvor man skal ha hendene til enhver tid, hehe. Men man venner seg til det meste heldigvis!

    Har MacLurven lyst til å henge med Thorvald snart? Vi driver med bilkjøp, kommer forhåpentligvis i mål med det iløpet av uka, noe som betyr av vi kanskje har bil ikke så lenge etter det, så da kan vi jo komme nedover til dere også! Hører rykter om at hundeparken ved dere er ålreit 😉

  3. bettebett Innleggsforfatter

    Takk for det, vi skal finne oss et klikkerkurs vi også for det er mye jeg lurer på 🙂 men det lille jeg har gjort har vært veldig effektivt.
    Er HELT enig med deg i at han er vakker, akkurat nå ligger han så lang han er ved siden av stolen min og sover, jeg elsker de små snorkelydene han lager 🙂 Forelsket? Jeg ??

  4. bettebett Innleggsforfatter

    Hei Ellen.

    JAAA! MacLurven har lyst til å møte Thorvald igjen snart, men denne uken er vi på hytta, vi kommer hjem neste helg for jeg har glemt å forhåndstemme og stemme må jeg 🙂 Kan vi ikke meldes litt i slutten av neste uke. Hundeparken er helt ålreit, spesielt på dagtid for da er det ikke så mange der. Men vi snakkes 🙂

Legg igjen en kommentar

