Fór – en oppdatering

Vi har prøvd mange forskjellige for til MacLurven. Vi startet med Royal Canin og det tok  noen måneder og så ville han ikke spise lenger. Så byttet vi til Köbers som han ELSKET men magen ble litt for løs og det var vanskelig å plukke opp etter han og etter 2 måneder byttet vi til Eukanuba og denne gangen kjøpte jeg bare en liten pose for å sjekke om han likte det. Det gjorde han ikke så da det var tomt prøvde vi ProPlan som Sofus brukte før MacLurven kom til oss. MacLurven spiste det en stund men så begynte han å kaste opp magesyre og jeg bestemte meg for å prøve Vom og Hundemat og det tror jeg vi kommer til å fortsette med. Han sluker alt på 10 sekunder, har sluttet å kaste opp og avføringen er kjempefin.

Når jeg sier at han ikke likte det mener jeg at han spiste en liten mengde og det pågikk i flere dager. Han spiste nok til å ikke være skrubbsulten men ikke mer enn det. Vi kastet store mengder fór og jeg syntes han var altfor tynn men nå har han blitt kjempefin med  tykk og blank pels.

Vom og Hundemat er jo rått kjøtt og vi bruker 1/2kg pølsene med valpeför, MacLurven får 250gram om morgenen og 250gram om ettermiddagen, jeg ser at han nok skulle hatt litt mer for etter han har spist opp sin egen mat går han og spiser opp maten til Sofus om han ikke har spist opp den. Sofus får fremdeles ProPlan og er fornøyd med det.

6 thoughts on “Fór – en oppdatering

  1. Tønsbergtrioen

    Vi råforer med v&h og er storfornøyde – både vi og Frost! Bare pass på, dem kan bli litt harde i magen i begynnelsen. Vi gir en gulrot og andre grønnsaker i ny og ne, ved siden av alt det andre Frost får. Kyllinglår, kotelettbein, margbein osv. Alt rått, naturligvis.

  2. bettebett Innleggsforfatter

    Jeg ser det er enorm forskjell på avføringen tidligere og nå, godt å høre at det går seg til 🙂
    Jeg er kjemperedd han skal sette bein i halsen så han får ingenting slikt, Cavalieren fant et kyllingbein da vi var på tur en gang og fikk ikke puste og jeg ble superskremt av det så ingen av dem får slikt. Spiser Frost beinet også eller bare kjøttet som er på? MacLurven gnager jo fremdels på alt også.

  3. Ellen

    Bein er i bunn og grunn ufarlig så lenge det er rått – er det varmebehandlet er det potensielt kjempefarlig. Thorvald får hele, frosne kyllingvinger og koser seg, vi er bare litt obs på at han tygger det godt før han svelger det. Er du veldig redd for det kan du knuse det litt med en hammer før han får det. Rå bein er litt som gummi, så det skal endel til før det blir farlig. Men noen hunder takler det ikke og svelger det helt uten å tygge, daa kan det sette seg fast. Men pass litt på de første gangene, så burde det gå bra. Dette gjelder ALT av bein. Rått = bra, varmebehandlet = fyfy! Vær litt obs på det som kalles bærende bein, de største, for de kaan splintre selv om de er rå, men det går stort sett bra visstnok (har ikke testa ut dette sjøl, og er ikke hundre prosent sikker på hvilke bein det gjelder :P). vi har ikke utforska noe annet enn kylling enn så lenge, men kommer nok til å prøve ut mer etterhvert (:

    Og så suupert at V&H funker! Høres ut som MacLurven koser seg! Gleder meg til å se ham igjen!

    Det er ikke helt sikkert at han får for lite mat, bare sånn at du vet det. De fleste opplever en veldig økning i matlyst rett etter forskifte (plutselig er jo mat supergodt), i tillegg til at tarmen får mindre og jobbe med med råforing kontra tørrfor, sånn at han kan føle han må ha mer mat. Vekt og hvordan han kjennes ut er viktigere indikasjoner på om han får korrekt mengde enn hvor mye han selv vil ha. Matlysten vil nok stabilisere seg etterhvert. Thorvald har slutta å fly i taket når han ser det blå papiret, noe som egentlig er behagelig, for nå kan jeg stå og kutte opp porsjonene uten at jeg må kaste ham ut for at han ikke skal pipe hull i hodet på meg 😛

    Og – artig at MacLurven har begynt å løfte beinet! Lillebror er ikke i nærheten enda, selv om han har balansen til det (klør seg for eksempel stående og har gjort det i mange måneder), men det er heelt greit for meg 😛

  4. Stine

    Ellens forklaring var kjempegod!

    Og ja, Frost spiser alt. Får han et (rått) kyllinglår, fortæres hele. Men det er jo viktig å kjenne sin hund, har man en som sluker alt fort ville jeg ha fulgt nøye med. På Frost er det ikke så krise, fordi han som regel ligger med tyggetingen i fanget vårt og spiser samtidig som han får kos…

    Var det noen som sa et hundeliv? 🙂

  5. bettebett Innleggsforfatter

    Ellen, på mange måter er det enklere FØR de begynner å løfte foten for det er så innmari praktisk at han tisser fra seg alt på en gang nå, men når de løfter foten så virker det som at de sparer på tisset for å være sikker på å ha nok til all markeringen de skal gjøre ihvertfall virker det som at Sofus gjør det, han går tom underveis men klarer han å presse ut en dråpe til er han storfornøyd. 🙂

    Heldigvis piper ikke Mac når jeg gjør klar maten hans, han bjeffet til meg en gang og jeg trodde trommehinna skulle sprenges. For et volum på den hunden!!! Men nå står han bare å venter og det er behagelig. Pipingen gjør meg gal 🙂

    Tror jeg venter med kylling til en gang vi er sammen dere så kan du berolige meg underveis 🙂

  6. bettebett Innleggsforfatter

    Et hundeliv er et godt liv 🙂

    Tror MacLurven vil sluke det fort så jeg venter litt jeg, er skikkelig feig kjenner jeg 🙂

Legg igjen en kommentar

