Tanker om diverse

Første dagen hos oss.

Jeg har nettopp lest ferdig Cesar Milans bok «How to Raise the Perfect Dog: Through Puppyhood and Beyond» og mens jeg satt der og leste om hva man skulle se etter i en oppdretter om man ønsker å gå den veien når man skaffer seg hund og ble jeg sittende og tenke på hvordan det var da jeg startet «jakten» på oppdretter. Jeg sendte jo en mail til Hakasitas og fikk en hyggelig mail tilbake hvor de sa jeg gjerne kunne komme å hilse på Sita for å danne meg et bilde av henne og Sita var og er jo fremdeles herlig. Jeg er egentlig glad jeg så en voksen lapphund FØR jeg så en valp for det var den voksne lapphunden jeg falt for og ikke en skjønn liten valp. Mens jeg satt og leste kom MacLurven bort til meg for å få litt kos men jeg var dypt konsentrert så jeg pekte på gulvet og ba han gå å legge seg, så han tuslet tilbake, la seg ned og kort tid etterpå sov han tungt. Det er den velbalanserte, skjønne og trygge hunden min det.

På hytta som bitteliten

Han har blitt utrolig ok egentlig, han sover fremdeles i buret sitt ved siden av senga mi for han tygger/spiser enda på hva han nå enn finner på gulvet. Han har blitt mye bedre og vi jobber med det men det er en stykke igjen enda. Jeg har kjøpt flere hundesenger til han men han spiser bare hull i dem så det har jeg gitt opp. Jeg legger et pledd på gulvet så ligger han litt der men mest ligger han bare på gulvet og det er det som er planen min på lang sikt, å slippe det svære buret på soverommet slik at han ligger på gulvet/teppe på gulvet.

Rast i gresest

Vi har endret matrutinene i det siste også for tidligere fikk Sofus maten sin ute på verandaen og MacLurven fikk sin på stua, for begge er veldig interessert i hverandres mat og det var enklere å fore dem hver for seg men MacLurven synes maten sin blir kjedelig (jeg har 15 pølser valpefor fra vom og hundemat i frysern han nekter å spise) så nå får begge mat på stua. Så Sofus må sitte før jeg setter ned maten og han må gi meg blikkontakt før han får værsjegodet sitt, MacLurven må pent holde seg på avstand til Sofus går fra matskåla, så må MacLurven gjøre det samme, og det er tydelig at jeg ikke har trent på det samme med MacLurven som jeg gjorde med Sofus. Sofus lærte seg å sitte og vente på værsjegod etter få uker hjemme hos oss men MacLurven har liksom ikke trengt å lært seg det for han tar det med ro av seg selv. Så «sitt» og «vent» trenes det også på for tiden, jeg møtte en mann en kveld vi var på tur som fikk hunden sin til å sitte mens han selv plukket opp etter hunden hadde gjort fra seg og det var jo en genial måte å gjøre det på, isteden for å ha en hund som lukter og surrer litt hit og dit mens en selv prøver å holde seg på bena på isen. Det er stadig ting å øve på 🙂

Heldigvis…

5 thoughts on “Tanker om diverse

  1. Ellen

    Vent er en fabelaktig kommando 😀 Vi bruker det på bortimot alt, også for at han skal vente mens vi plukker bajs (og han har blitt innmari flink til det i det siste, selv den helga vi hadde Sita her, da kunne de sitte fint vedsiden av hverandre mens jeg plukka opp. Herlige hunder altså <3). Helt utrolig nyttig kommando. Tror vent, på plass og slipp er mine yndlingskommandoer, hehe. Jo, også snutetarget er utrolig fin, har gjort underverker med innkallinga vår.

    Har du lest noe av Jean Donaldson eller Karen Pryor? Ikke skyt hunden (av førstnevnte) og kulturkollisjonen mellom hund og menneske (av sistnevnte) er to av mine absolutt favoritthundebøker. Leste de mens vi venta på at krapylet skulle bli født, og de har lært meg så utrolig mye (:

  2. bettebett Innleggsforfatter

    eh….. jeg er skikkelig dårlig til å huske forfattere og titler på bøker jeg har lest om de ikke fenger meg veldig. Jeg leste mer før Sofus kom i hus enn jeg gjorde før MacLurven kom (naturlig nok :-)) Jeg lånte en god del på biblioteket og av venner men husker ikke hvilke. Hvilke bøker altså, ikke hvilke venner 😉 Jeg liker mest bøker som tar opp et problem og gir meg forslag til løsning for det lærer og blir jeg mest inspirert av. Jeg er ikke superfan av Cesar Millan men av og til sier han noe vettugt han også. Kjøpte nettopp 100% positiv problemløsning fra Canis men den skal jeg returnere, var ikke som jeg trodde.
    «Slipp» var første kommando MacLurven lærte seg og den bruker vi hver dag, i tillegg til «her» som jeg bruker når vi skal skifte retning når vi er ute på tur eller bare vil han skal ta kontakt med meg.
    Forresten, kan jeg få låne de bøkene du nevnte? Jeg skal på årsmøtet i morgen forresten så om du skal møtes vi der 🙂

  3. Ellen

    Ja, jeg liker både sånne bøker, og mer sånne teoretiske «bakgrunnsbøker». De to jeg nevnte er litt blanding, egentlig. Vi bruker mange grunnprinsipper fra de begge i vårt hundehold, og det funker som gull altså!

    Du skulle gjerne lånt de, men ingen av de er mine .P Ene har jeg lånt av ei venninne, og den andre er bibliotekbok (som jeg tydeligvis får lov til å låne til evig tid, lånte den i mai. I fjor. Bare går inn og fornyer lånet jevnlig 😛 ). Men de har begge på de fleste bibliotek da (:

    Nei, er ikke videre fan av godeste hundehviskeren jeg heller, selv om han visstnok har moderert seg kraftig i det siste. Vel, selv han må ta hintet når flere dyrevernorganisasjoner går ut og advarer offentlig om å ta ibruk metodene hans 😛 Jeg syns han er overtroisk og gammeldags, og helt latterlig dårlig på å lese hundespråk. Hans calm and submissive er ofte «pissredd og passivisert» i mine øyne.. Men for all del, han har visstnok blitt bedre i det siste, og ingenting gleder meg mer!

    Åh, crap! Det møtet hadde jeg glemt! Var sikker på at det var neste helg.. Har planlagt rundvask av leiligheten, samt en skitur og en god gåtur med dyret (han var med og gikk lang skitur i dag, så han skal få ha hviledag fra akkurat det i morgen), men håper vi får tid til det møtet også (John Arne jobber natt, så uvisst når han står opp. Skal visstnok opp tidlig i morgen da, siden han skal ha dagvakt på mandag, men får se når jeg har hjerte til å dra ham opp av senga 😛 ).

    Wow. På lørdagskvelder blir paranteser hyppig brukt, haha!

  4. bettebett Innleggsforfatter

    Hundehviskeren har blitt mye bedre synes jeg, men er slett ikke enig med han hver gang. Men jeg mener at en alltid kan lære noe av andre så det er greit å få med seg.

Legg igjen en kommentar

