Avl / rå-avl

Jeg elsker rasen Finsk Lapphund, jeg elsker størrelsen, jeg elsker at de elsker alt slags vær og gjerne vil være ute, jeg elsker gemyttet, lekenheten og roligheten og helt nederst på lista over ting jeg elsker ved rasen er utseende.

Da jeg møtte Sita første gang falt jeg for gemyttet hennes, hun var så vennlig og rolig selv om hun var drektig på det tidspunktet. Jeg skal ikke påstå at jeg ikke falt for utseende hennes for det gjorde jeg men det viktigste var sunnhet og gemytt.

Rasen vår er, fremdeles, en frisk og sunn rase og jeg håper alle som driver med avl fortsetter å fokusere på det mentale istedenfor hvor pen hunden er.

Jeg fant en blogg om avl og oppdrett som jeg likte.

Søstra mi som jeg deler leilighet med har en Cavalier King Charles Spaniel på snart 3 år og den rasen er, for meg, det beste eksempelet på hvordan man kan avle ihjel en rase ved å fokusere FOR mye på utseende og ikke nok på at hundene er friske og sunne. Mentalt er Sofus god og han er en utrolig vakker hund MEN nyttårsaften 2010/2011 fikk han patellaluksasjon på venstre bakfot (patellaluksasjon er en tilstand da kneskålen ikke lenger ligger stabilt på plass i patellafuren. Den glir ut av stilling) og han måtte gjennom en operasjon og rehabilitering etterpå og i mellomjula 2011 måtte den andre bakfoten opereres pga det samme og det er en «vanlig» svakhet ved rasen.

Noe som er en mye verre konsekvens av at Cavalierene har blitt rå-avlet på i mange år er at hodeskallen hos noen blir for liten til hjernen. Jeg håper Sofus ALDRI utvikler dette for det er grusomt og kan skje fordi en oppdretter valgte å fokusere på utseende og ikke på sunnhet. Søstra mi var aldri på besøk hos oppdretteren fordi de bodde for langt unna og vi ikke har bil, men hun sa forleden at om hun hadde besøkt oppdretteren før hun hentet valpen hadde hun aldri valgt å kjøpe valp derfra.

De som kjøper valp er de som enklest kan gjøre noe med problemet, for får ikke oppdretterne solgt valpene sine slutter de kanskje å avle på den måten. Penger styrer verden.

Jeg håper rasen vår aldri blir slik at helseproblemer er regelen istedenfor unntaket.

Legg igjen en kommentar

