Slektsgranskning

Både tekst og bilder er stjålet fra Ellens webside om Thorvald med hennes tillatelse 🙂

Jeg har blitt innmari glad i rasen finsk lapphund, og syns det er ganske gøy å finne frem til slektninger av min egen. Så tenkte jeg skulle se på stamtavla bakover og se hva jeg fant! Er sikkert andre som har mer peiling på dette enn meg, men jeg gir det et forsøk! Dette er et resultat av uhemmet googlesøking og snoking på kennelnettsider, så om jeg har lånt et bilde noen ikke vil at jeg skal låne, så si ifra! Men oppgir kilder der jeg har (:

Vel, først er det jo å starte med nærmeste familien, og det er jo mor og far, de har allerede blitt presentert på bloggen. Mor er Fjällfarmens Nannah som også kalles Sita, og far er som kjent Sarek.

Foto: Ellen

Starter med morsslekta jeg. Først ut blir Lapinlumons Odelma, Sitas mor!

Bilde fra lapinlumon.dk

Hun sameies såvidt jeg har skjønt mellom Fjällfarmens i Sverige og Lapinlumon i Danmark, virker som hun bor i Sverige. På Lapinlumon.dk står det følgende om Odelma; «En fantastisk lille pige som vi hører fra Winnie [en av innehaverne av Fjällfarmen] har et helt særligt (special) temperament». Utrolig fin! Vet ikke hvor gammel hun er på bildet her, men fant dessverre ikke noe nyere

Fra slk.nu

«Morfar» er Fjällfarmens Alaska, og dette er en hund jeg er innmari forelska i! Han er en skikkelig fining. Har hørt fra de som har møtt ham at han er like fin inne i hodet, altså at han har et supert gemytt.

Fra lapinlumon.dk

Odelmas mor heter Lapinlumon Jutlandia, og bor også hos Lapinlumon i Danmark.»Rolig og lydig, aldrig bange for noget, og meget stærk i sit sprog over for de andre hunde. Hun er en stor pige med utroligt kraftige ben og de sødeste og mest charmerende knækører.» (lapinlumon.dk)

Fra Lapinlumon.dk

Dette er Lapinlumon Hauska Herkka, og han er far til Odelma. Jeg er solgt i alle fall! Det sto utrolig mye fint om han på Lapinlumons internettsider, bl.a.; «Han slås aldrig med andre hunde, vender hellere hovedet til den anden side og ignorerer dem, der er ude på ballade.» Det er i alle fall noe Thorvald har arvet fra sin «oldefar» (:

Så var det Alaskas foreldre. Først Alaskas mor, som er Tjahken’s Aika. Født i 1990, så finner lite om henne.

Fra arbbolas.com

Alaskas far heter Kello Alvi, født i 1993, så han finner jeg heller ikke noe annen informasjon om.

Fra arbbolas.com

Bak disse hundene igjen er det hunder født på 80-tallet og sånn, og der finner jeg lite bilder, så da hopper jeg heller over på farslekta!

Sareks mor heter Àrbbola’s Milja

Fra arbbolas.com

Hun bor hos datteren til Sareks eiere, i Finnmark, og er født på Àrbbolas kennel i Trondheim. Har aldri møtt henne, men har fått høre fra Sareks eiere at hun er en stor og fin tispe.

Sareks far er en flotting fra Finland; Jäkäläkummun Jänkäjustus. Si dét navnet fort tre ganger etter hverandre 😀

Fra cantavia.net (såvidt jeg kan forstå er dette kennelsiden til de som eier Sareks far, men jeg er ikke så stø i finsk..)

 Ser visse likheter med Sarek der ja (:

Miljas mor er Terhakan Oillikki, og hun bor såvidt jeg vet fortsatt hos Àrbbolas i Trondheim (:

Fra arbbolas.com

Miljas far heter Nordanlidens Ozzy

Fra arbbolas.com

Jäkäläkummun Jänkäjustus foreldre er finske, men jeg har nå klart å rote frem bilder fordet! Først er mor Jäkäläkummun Palsamilla

Fra Cantavia.net

Jänkäjustus’ far er Sydäntalven Fauni, og ser slik ut

Fra arbbolas.com

På farssida kunne jeg gått litt lengre bakover på noen av leddene, men stopper der så det blir likt. Er ihvertfall fine hunder bakover, syns jeg. Blir spennende å se om jeg klarer å se noen av de i Thorvald etterhvert som han vokser mer til (:

4 thoughts on “Slektsgranskning

  1. Ellen (:

    Ååh det er så fine hunder bak i slekta på våres (: Jeg likte veldig Sydantälven Fauni, utrolig søt! Også liker jeg jo Alaska, ooog faren til Odelma, og og, jeg liker de alle jeg 😛

  2. bettebett Innleggsforfatter

    Ja de er nydelige hunder hele gjengen, jeg likte jo spesielt godt at Lapinlumon Jutlandia har hengeører, siden MacLurven også har det. Jeg har lagt ut bildene under Familie fanen også, der ligger også et søtt bilde av Thorvald fra tidlige dager 🙂

  3. Ellen (:

    Hihi, kanskje det er der han har det fra? (:

    Åh, så fint og oversiktlig du gjorde det! Flink du er. Og FOR ET BILDE av knøttet mitt, hellandussen så søt han var der 😀 Herlig ❤

  4. bettebett Innleggsforfatter

    Ja, hengeører er da sikkert arvelig som alt annet så da er det sikkert der han har det fra 🙂
    Bildet av Thorvald er knallsøtt, det var fra første gang vi møttes etter vi hadde fått valpene våre og det jeg liker med alle de bildene av Sarek, Sita, Thorvald og Shira som ligger under Familie er at de smiler alle fire.

Legg igjen en kommentar

