Stolt hundeeier

Jeg vet jeg ofte skryter av hvor fantastisk MacLurven er, men han er jo det og daglig ser jeg hvor forskjellig han og Sofus er, mentalt sett. Sofus er en litt usikker hund som i enkelte møter med andre usikre hunder bjeffer og knurrer.

I går møtte vi på ei dame med to veldig forskjellige hunder, det ene var en 12 år gammel hann terrier og den andre var ei 5 år gammel blandigs tispe. Terriern var en gretten gammel mann som slett ikke ville hilse på noen og bjeffet/knurret på MacLurven da han kom for nære. Tispa derimot var den mest sprettne 5-åringen jeg har sett på lenge og hun og MacLurven sprang hit og dit og hoppet og spratt. I ett tilfelle kom MacLurven litt for nære terriern som da kjeftet på han og jeg skvatt tilbake for det kom så brått. MacLuven flyttet seg også unna men så gikk han mot terriern igjen og la seg på siden ett stykke fra terrier og der lå MacLurven med hodet vendt bort til terriern kom nærmere og tilslutt hadde han nesa inni øret til Mac som fremdeles lå musestille. Og det er slike øyeblikk som gjør meg så stolt, MacLurven leser andre hunder så utrolig godt og tilpasser seg deres alder og energinivå på en fantastisk måte. Sofus lærer nok også en del av MacLurven i slike møter for han holdt seg på avstand og kom ikke med en lyd, selv ikke da terriern kjeftet.

En liten stund etter vi hadde gått videre møtte vi en 12 uker gammel Border terrier tispe og eieren løftet opp valpen og var skeptisk til å la henne hilse på MacLurven og Sofus fordi hun ikke hadde møtt oss før og fordi Mac spesielt var så mye større. Men etter vi hadde snakket litt sammen satte hun ned Saga som valpen het og både Sofus og MacLurven forelsket seg nok litt i henne. Eieren sa noe overrasket at vi hadde da så rolige hunder og da blir jeg alltid overrasket for har ikke alle slike hunder? De som har sett MacLurven og Sofus i leke situasjoner vet at de slett ikke alltid er rolige men de tilpasser seg og guttene våre kjempet om oppmerksomheten til Saga og da ble jeg også stolt 🙂

4 thoughts on “Stolt hundeeier

Legg igjen en kommentar

