Utstilling

Til sommeren har jeg tenkt å stille ut MacLurven men vet ikke om jeg kommer til å gjøre det. Jeg er jo imot det å KUN vurdere en hund ut fra utseende men ser samtidig at det er en både fin trening for MacLurven og siden det er første kullet til oppdretteren kan det være greit for dem å få en tilbakemelding på hvordan valpen har blitt.

Jeg tenker at Lapphundklubbens utstilling i Trondheim 30. juni vil være det perfektet stedet å stille han ut og vi har allerede startet å jobbe med å gå pent på venstre side og det å bli mer vant til at folk vil kikke på tennene hans. Jeg har sett at Sportshunder som vi gikk valpekurs hos har utstillingskurs i midten av mars og vi skal melde oss på der. Kursbeskrivelsen sier

«På dette kurset lærer du hvordan du best mulig kan vise hunden din i utstillingsringen. Du lærer inn hvordan du skal få hunden din til å stå pent. Hvordan du skal gjøre det for å få vist fram din hunds bevegelser best mulig, og venne den til å bli håndtert av andre. For hunder som skal stilles på bord, vil de få mange muligheter til å prøve det. Du får også tipps på hvilke klær du som handler bør bruke, og hvilket utstillingsbånd til hunden. Kan man å stille hunden sin godt kan det være avgjørende på hvilken plassering din hund får i ringen.»

og det kan jo umulig skade 🙂

 

 

3 thoughts on “Utstilling

  1. Tønsbergtrioen

    Vi har hatt stor glede av utstillingstrening på Frost!

    Og jeg enig med deg i at man ikke skal bedømme en hund kun på utseende, men på en utstilling er det ikke bare utseende som ses. Det er det som fokuseres på inne i ringen, ja, men for sånne som meg så er det som egentlig er spennende og interessant hvordan en hund ter seg utenfor ringen. Det er der man ser hvordn hunden faktisk er.

    Og så er jo NLK – utstillingene supersosiale – så hyggelig å være der. Hva dommeren måtte synes er ikke så viktig; husk at hunden din er BIV uansett;) (BIV = Best i Verden)

  2. bettebett Innleggsforfatter

    ÅÅÅ, det var det søsteste jeg har hørt…. BIV….. MacLurven er definitivt det allerede.

    Jeg har aldri vært på en utstilling så alle mine fordommer kommer fra tv, aviser og blader, men jeg skal på en FØR jeg selv skal i ringen med MacLurven.

  3. Tønsbergtrioem

    Jeg så ikke noe frem til vår første utstilling; jeg syns ikke konkurranser nødvendigvis fører så mye godt med seg uansett hva det gjelder, men jeg ble gledelig overrasket over både hvor hyggelig det var der og hvor gøy Frost hadde det i ringen. Og det er vel derfor jeg fortsetter – fordi Frost tydelig stråler av lykke i ringen, få på han utstillingsbåndet, så er han helt med!

Legg igjen en kommentar

