Mentaltesting

Jeg har tenkt å mentaltesten MacLurven til høsten. Ellen fortalte at Thorvald også skal testes til høsten så jeg slenger meg med på den samme. Nidaros Brukshundklubb utfører testen og dette skriver de på sin hjemmeside

Mentalbeskrivelse hund (MH)

Formål
Beskrive hundens mentalitet innenfor regelverkets momenter, slik at man oppnår et best mulig beslutningsgrunnlag med tanke på avl og oppdrett.

Deltakelse
Hunden skal være fylt 10 mnd senest på prøvedag. Hund som får «ikke bestått» tre – 3 – ganger, kan aldri mer starte på MH.

Definisjon
I testbanen plasseres det ut gjenstander eller momenter som er ment å skulle løse ut en handling hos hunden. Utformingen må være slik at den løser ut adferd dra det/de adferdsrepertoar som er ønskelig og beskrive.

Dommerne skal beskrive hundens adferd ved de forskjellige momentene etter et fastlagt skjema.

Momentene

  1. Kontakt – beskrive hundens evne til å ta kontakt med og besbvare kontaktadferd fra fremmende mennesker
  2. Lek – beskrive hundens reaksjoner i forbindelse med lek med gjenstand
  3. Jakt – beskrive hundens lyst til å forfølge et bytte og gripe det
  4. Aktivitetsnivå – beskrive hundens reaksjoner i en situasjon der forventet aktivitet uteblir
  5. Avstandslek – berskrive hundens evne til å oppta aktivitet/samarbeid med fremmed person på avstand fra fører
  6. Overraskelse – beskrive hundens reaksjon i forbindelse med visuell overraskelse
  7. Lydfølsomhet – beskrive hundens reaksjon i forbindelse med overraskende lyd
  8. Spøkelser – beskrive hundens evt. redsel og lyst til å vise trussel/aggressivitet overfor et objekt som nærmer seg langsomt
  9. Lek – å avdekke om hundens lekelyst har endret seg under gjennomføring av prøven
  10. Skuddprøve – berskrive hundens reaksjon i forbindelse med skuddløsning

Oppdretterne våre har mentaltestet Sita, mora til MacLurven og det skal bli spennende å se hvordan MacLurven gjør det 🙂

12 thoughts on “Mentaltesting

  1. bettebett Innleggsforfatter

    Det er så greit med folk som vet mer enn meg… ler høyt

    Mentalbeskrivelse… ikke mentaltest…. da må jeg jo spørre.. hva er forskjellen?

  2. Ellen

    Hehe, jeg HAr brukt mye tid på det iogmed at jeg syns det er så veldig spennende :p

    MT er mye av det samme, men de tester litt andre ting. Vet ikke såå mye om den, men den virker strengere og tøffere, men seter bare et inntrykk jeg har. Finner ikke igjen reglementet jeg hadde link til her og nå, men her er det i alle fall en kjelke som har vært mentalttesta, ser jo litt hva det går i http://deepeyes.net/talli/talli-mt/

  3. Tønsbergtrioen

    Mentaltesting, uansett i hvilket format, syns jeg kjempeviktig og bør være et krav på alle hunder som skal brukes i avl. Så det blir gøy å høre hvordan går!

    Frost var blitt for gammel innen jeg hørte om det, men fremtidige hunder skal testes:) Frost er jostødig som et fjell, men hadde vært gøy å ha det på papiret:)

  4. Ellen

    Æsj, finner ikke igjen jeg… Men MT og MH er mye likt, men, MT er strengere, og her får man bestått/ikke-bestått, bl.a..

    Ååååh, gleder meg jeg 😀 fikk du meldt deg på btw?

  5. Ellen

    Gjør det uansett om dere får plass! Det er ingen øvre aldersgrense for MH i Norge, og Frost er jo fortsatt ung selv om han ikke er en unghund lengre (:

  6. bettebett Innleggsforfatter

    Jeg jobber med å få meldt oss på, er jo heeeeelt grønn når det gjelder slikt. Sendte deg melding på Facebook isted Ellen 🙂 Men håper vi får plass og jeg gleder meg veldig jeg å 🙂

  7. bettebett Innleggsforfatter

    Er helt enig i at det bør være et krav for alle hunder som skal brukes i avl. Synes det skal være mye viktigere at hunden gjør det bra på MH enn at den nødvendigvis skal ha beste premie i alle utstillingene.

Legg igjen en kommentar

