Vepsebolet Cesar Millan

Det er et par ting som får opp tempen blant hundefolk når vi diskuterer oss imellom; noe av det som får opp tempen raskest er hva slags fór vi bruker, bruk av bur og/eller fleksibånd og ikke minst Hundehviskeren Cesar Millan.

I min verden er ingenting sort/hvit men forskjellige nyanser av grå. Det gjelder også i hundeoppdragelsen og jeg blir alltid litt overasket over hvor bombastisk og sneversynt enkelte blir når folk er uenige med dem.

Victoria Stillwell

På norsk tv er Hundehviskeren det eneste hundeprogrammet folk har å se på, tidligere sendte TvNorge Victoria Stillwell med programmet «It’s me or the dog» og selv om hennes metoder stemmer mer med det jeg selv gjør ser jeg på Hundehviskeren hver dag. Faktisk så tar jeg det opp for å være sikker på å Ikke gå glipp av en episode og grunnen er at jeg mener og tror at jeg kan lære noe av alle.

  • Er jeg 100% enig med alt Cesar Millan sier og gjør? Nei absolutt ikke!
  • Var jeg 100% enig med instruktørene på valpekurset vi gikk på? Nei absolutt ikke!
  • Er jeg 100% enig med NOEN i alt de sier og gjør i sitt hundehold? Nei absolutt ikke!

Men jeg tar med meg litt fra Hundehviskeren, litt fra instruktører og litt fra andre hundefolk. Mitt hundehold er 100% mitt og jeg forventer ikke at noen er helt enig med meg i alt jeg sier og gjør. Det er vel det som irriterer eller frustrerer meg med disse diskusjonene, folks manglende villighet til å respektere andres meninger.

Cesar Millan

Det er veldig mange hundeeiere som burde søke etter informasjon om hvordan de skal «oppdra» sine hunder og det må da vel være bedre at de faktisk søker etter informasjon for å få inspirasjon og hjelp til å løse sitt hundeproblem.

I en diskusjon på Facebook i dag ble det linktet til denne siden fra 2009, og jeg vet ikke hvorvidt dette er fremdeles det Manimal mener om Cesar Millan men det står noe på den siden som jeg synes er litt morsomt

» Bruk av elektrisk strøm i trening av hund er for eksempel eksplisitt forbudt i Norge, med unntak trening for å forhindre jaging av sau og klovvilt.»

Betyr det at bruk av strømhalsbånd faktisk KAN være en effektiv treningsmetode om det brukes riktig? Er forbudet mot slike halsbånd der fordi om de var lovlige ville mange hundeeiere bruke de feil og at det dermed er enklere å totalforby dem? På samme måte som at enkelte hunderaser er forbudt i Norge, fordi de i feil hender kan gjøre stor skade.

Åkke som burde INGEN med vilje skade hunden sin og det tror jeg alle er enig med meg i..

13 thoughts on “Vepsebolet Cesar Millan

  1. Ellen

    Grunnen til at strøm er så effektivt er ikke fordi det er trening, det er fordi det skaper en såpass kraftig aversiv reaksjon at hunden får angst for det den strømmes mot, og det er den effekten man er ute etter. Det er IKKE en treningsmetode.

    Og strømhalsbånd er skremmende lett å få tak i, til tross for forbudet for å bruke det, fordi det er lov å selge det… Så jo, det er en god del hunder i Norge som «trenes» med strøm i det daglige. Mange av disse har sett på Cesar Millan når han strømmer, og syns det virker som en super metode. Men igjen, dette er ikke trening.

    Ingen er ute etter å skade hundene sine med viten og vilje, selv ikke Cesar Millan. Men, At Cesar Millan ikke har peiling på hvordan man skal håndtere ustabile levende vesener burde det egentlig ikke være et spørsmål om engang. Det han gjør ser sikkert kult ut på TV, og «quick-fixes» virker imponerende, men det er en helt på trynet måte å behandle ustabile hunder på. At en hund ser rolig ut betyr ikke at den er det. Det har de forresten sett med hunder med separasjonsangst, når de blir plassert i bur ser de rolige ut, men måler man stressnivå er det skyhøyt, og over lang tid. Kronisk stress er ekstremt farlig, det ødelegger kroppen, fører til hjerte-kar-sykdommer, langvarige forhøyede verdier av kortisol spiser opp deler av hjernen.. dette skjer med mennesker, OG hunder. Derfor er det feil å pushe allerede ustabile levende vesener inn i situasjoner de ikke engang har mulighet til å håndtere, for deretter å tvinge de i kne til de slutter å reagere. Hadde jeg behandlet mine pasienter sånn at jeg vært uten autorisasjon fortere enn svint. Det er fullstendig uetisk, enten det er snakk om mennesker, hunder eller hester. Fryktreaksjonen og stressreaksjonen er noe som er biologisk likt i oss alle.

    Jeg mener dog ikke at alt i hele verden skal foregå med pølse og klikker, for dét er også helt på trynet, men at Cesar Millan skal få være på TV og fremstå som en hundegud, dét kan jeg ikke fatte. Og det er det jeg protesterer så veldig imot. Om det er å være trangsynt, så er jeg det med glede, for dette er et syn jeg har som både er basert på faglig kunnskap, erfaring med både mennesker og dyr som har issues og en mengde seriøs forskning.

  2. Tønsbergtrioem

    Det er mange muligheter mellom pølser og Milans metoder. Jeg vet bare at jeg aldri ville latt Milan komme i nærheten av Frost og om mannen hadde behandlet min hund slik som han gjør på en del av sine episoder ville jeg ikke ansett meg som ansvarlig for mine handlinger.

    Det er en feigings utvei å være bølle mot de som er mindre enn seg selv og i mine øyne er Milan en bølle. Han behandler symptomer, men ikke årsaken, gjennom tvang og annet av ymse aversiver og det at han paraderes på tv som mannen med svarene er en skremmende tegning på hvor mye mangelfull kunnskap folk har:)

  3. Gro

    Ikke det at jeg har så mye greie på hunder, men hvis jeg sammenligner med mennesker, så tenker jeg jo at alle teorier som blir tatt helt bokstavelig kan være ganske farlige i gale hender. Jeg tenker at det er viktig med ett grunnleggene ålreit syn på levende vesener, både mennesker og dyr. Og så er det viktig å plukke litt her og dfer og finne ut hva som er viktig for en sjøl og som stemmer overens med det grunnsynet en har. Kanskje må en og bli flinkere til å lytte litt til magefølelsen og hva en sjøl føler er riktig. Det er jo slik ta når en er søkende etter svar kan det bli slik at en finner seg en «guru» og sluker det denne sier, skriver og gjør uten å tenke gjennom om det føles riktig.

  4. bettebett Innleggsforfatter

    En av grunnen til at han får være på TV er at han engasjerer så veldig. Jeg tror at grunnen til at Victoria ikke er på TvNorge lenger er fordi ingen skrev inn og klagde på henne. Tv-folk vil ha program som engasjerer og det gjør Cesar Millan.

    Og for å være skikkelig pirkete så var det Manimal som brukte ordet trening i forbindelse med strømhalsbånd og ikke jeg 🙂

  5. bettebett Innleggsforfatter

    ler…. jeg bruker flexiline på MacLurven hver dag jeg… og jeg gjør det med vilje. Jeg bruker det ikke HVER gang vi skal ut men på dagens lengste tur gjør jeg det. Og jeg gjør det med gooooood samvittighet. ler

  6. Tønsbergtrioen

    Hver sin lyst – slik flexilinen brukes av de jeg møter på tur med Frost, så står jeg fast på at det er et av djevelens redskap; enten iltre små hunder som henger og snerrer i helt ustrukket flexi, mens eieren frenetisk forsøker å få inn bikkja så den ikke kommer bort til oss (for dem liker aldri hannhunder/andre hunder!). Alternativt er det folk som ikke vil slippe hunden sin, men det er ikke noe problem «for de kan da hilse når de er i flexi». Eller ikke… For jeg har sett hvordan en tilstrammet flexiline rundt en hundefot ser ut. Men det skjønner ikke folk.

    For meg fremstår flexilinen (her jeg bor) som et redskap som brukes av de som egentlig ikke har kontroll på hunden sin, men som med flexilinen har unnskyldning for alt som måtte skje – fordi deres hund tross alt er i bånd.

    Det er ikke å si at det ikke finnes de som kan bruke linen ordentlig. De er bare en sjeldenhet her jeg bor. Og jeg har derfor blitt litt bastant i min mening om den 🙂 Håper du ikke tok det som noe personlig!

  7. Beritogville

    Hei, kom tilfeldigvis over siden. Leste Cesar Millian. Det første som slo meg var; nå får han pepp igjen;o) Jeg liker at du tenker i grå-sonen, og din holdning til trening og instruktører. Enig det er mye bra å hente hos Millan. Det folk ofte glemmer er at hundehold er helt annerledes over der, enn her, han er dyktig. Men som du skriver så kan alle hans metoder ikke brukes på alle hunder, det samme sier han, det er individuelt. Er hjelpemiddelet godbit for det individet så bruker han det, tredemølle, løpe, etc eller det elektriske halsbåndet som bare er brukt noen få ganger og det henger folk seg opp i. Visst en virkelig lytter til hva han sier, så er det mye bra å hente fra den karen, men en velger selv hva som passer for seg seg og sin hund. Imotsatt til kurser her som vi MÅ gjøre som kursholder sier uten at de klarer å lese samspillet mellom hund og eier, som en instruktør bør kunne, til dags dato har jeg inlive tilgode å oppleve det:o)
    Ellers bruker vi mye Djvelensredskap flexiline, den krever teknikk ,fungerer for oss. Bruker den til turstien hvor jeg bryter norsk lov hver dag, fordi jeg elsker min hund overalt, og øver litt hver dag på innkalling, så går det så bra:o)))
    Herlig hund du har, jeg har også FL:o)
    Ps. kjekt

  8. bettebett Innleggsforfatter

    Bare for å si det først…. det skal VELDIG VELDIG mye til å fornærme meg så du kan mene det du vil 🙂

    Flexiline slik det blir brukt av de du nevner er jeg heeelt enig i er både irriterende og kan være farlig. Men det er ikke flexilinas feil at folk bruker den feil. For å gi et eksempel, MacLurven og jeg var på tur i finværet på søndag og jeg brukte flexilina på han. Langt der fremme så jeg en eier og hund. Jeg fikk MacLurven til å gå pent på min høyre side mellom snøkanten og meg slik at den andre hunden kunne passere oss på venstre side. Idioten som kom imot oss gikk på venstre side men han hadde hunden i et 3 meter langt skinnkobbel og lot hunden sin komme rett mot MacLurven på høyre side. Jeg hadde da ingen annet valg enn å stoppe selv om jeg ikke hadde tenkt å gjøre det eller hadde lyst til å Mac skulle hilse på den hunden. Vi øver oss på å ikke hilse på alle sammen vi møter. Så jeg vil vel påstå at det ikke er flexilina som er feilen men folkene som bruker dem….

  9. bettebett Innleggsforfatter

    Så koselig kommentar, takk skal du ha 🙂

    Jeg bruker også flexiline med gooood samvittighet 🙂 MacLurven og jeg var i skogen i går og da slapp jeg han løs og det er så herlig å se dem springe litt løs og tisse på akkurat det treet som er utenfor båndets lengde.

    Det å lese samspillet mellom hund og eier krever mye erfaring og er helt enig i at det ikke er mange kursholdere som gjør det på en ok måte. Jeg skal på klikkerkurs førstkommende lørdag og er veeeeldig spent på hvordan de legger opp det. Jeg har klare tanker om hva jeg ønsker å bruke klikkeren til og jeg forventer at de skal lære meg det.

    Hvor gammel er din lapphund og hva heter den?

  10. Beritogville

    Lykke til på kurset,håper det faller i smak. Så bra at du har alt klart for deg hvordan du vil bruke klikkeren:o)
    Villes fulle navn er Fairdogs Åy-Ville, hun er snart 41/2 år, og i våres øyne verdens skjønneste Ville både i sinn og skinn;o)))
    Mer om Ville på bloggen vår beritogville.blogspot.com

  11. bettebett Innleggsforfatter

    Å så vakker hun er 🙂 Synes det er så stilig med så mange forskjellige fargekombinasjoner på lapphundene. Legger dere til på blogglista mi jeg 🙂

Legg igjen en kommentar

