Klikkerkurs – sett i etterkant

En klikker

Lørdag var vi på kurs i «Innføring i klikker» på Presthus gård på Ranheim. Det var i regi av Trondheim Hundeskole men instruktørene var selv kursdeltakere på et Instruktørudanningskurs og de skulle arrangere kurset fra A-Å som en del av utdanningen sin.

Vi var vel ca 8 hunder, 10-12 eiere og 7 instruktører så alt lå ann til å bli en fin dag. Men, det er jo mars…..  og være kan ingen gjøre noe med og vi hadde alt fra oppholdsvær og strålende sol til snøfokk sidelengs og styrtregn. Men det finnes jo som kjent ikke dårlig vær bare dårlige klær – noe søstra mi kan skrive under på for hun glemte utebukse og troppet opp i dongrybukse! Vet ikke om hun eller hundene var mer våt da vi dro hjem.

Vi hadde teori først og jeg fikk både tips om hva jeg kan bruke klikkeren til og en aha opplevelse da jeg skjønte at det å bruke en klikker er som å leke tampen brenner med hunden. Den skal gjennom klikkene dine «gjette» seg frem til hva det er du ønsker av den. Og den sammenligningen gjorde at jeg fikk MYE mer tålmodighet med MacLurven da vi begynte med treningen, for det er døttimeg ikke enkelt å gjette seg frem til en ønsket adferd.

Vi ble delt inn i grupper og MacLurven og jeg havnet på gruppe med en liten pinscher som var livredd mennesker og andre hunder, men den ble mye bedre i løpet av dagen og vi hadde to instruktører som skulle instruere oss. En av instruktørene var vi deltaker sammen på valpekurset i fjor sommer/høst.

Det ble en kaotisk treningsøkt da vi bare skulle gjøre 5 repetisjoner før hunden skulle i bilen igjen mens den andre hunden skulle gjøre 5 repetisjoner. Vi brukte MER tid på å hente/sette hunden i bilen enn vi gjorde på å trene. Og nå skal jeg skryte av hunden min igjen, han var KJEMPEFLINK!!!! Han tok prinsippet kjempekjapt og det var mer JEG som trengte tid og trening, men det var jo derfor vi var på kurset også.

finingen

Vi øvde på at han skulle ta kontakt med meg, dvs at han skulle se meg i øynene før jeg klikket. Så gikk vi vidre til at han skulle gå nære men venstre fot og igjen var han kjempekjapp i å ta det. Jeg måtte få litt hjelp til å holde han for en klikker i høyre hånd, godbiter i venstre hånd og kobbelet i høyre hånd ble for mye for meg i begynnelsen. Etter dette begynte vi med litt targettrening og target med musematte er noe jeg ikke kommer til å bruke mye tid på for jeg ser ikke helt hva praktisk jeg kan bruke det til. Men håndtarget er noe jeg skal trene mer på. Så gikk vi over til å øve på det at han skal stå på alle fire og ta kontakt med meg og jeg fikk kjempemye skryt av MacLurven og hvor oppmerksom han var, både på meg og oppgaven. Det var veldig greit at noen fulgte med på hva jeg gjorde for en får jo ikke til å følge med på seg selv hele tiden og instruktrøene sa atså lenge jeg var fokusert på oppgaven var MacLurven kjempefokusert også men så snart jeg skiftet fokus over på noe annet mistet han fokus også. Det har jeg merket når vi går tur også, når jeg er fokusert er han fokusert og om jeg er ufokusert hører han overhode ikke etter.

Vi startet klokken 10 og holdt på til ca 15 med 3 pauser tilsammen og vi var absolutt utslitt hele gjengen da vi dro hjem. Men jeg ble absolutt inspirert og holder på å skrive liste over hva jeg skal bruke klikkeren min til og hvordan jeg skal gå frem.

4 thoughts on “Klikkerkurs – sett i etterkant

  1. Ellen (:

    Åh, det er der vi er på ukentlige hundetreninger det! Dere skulle jo ha kommi på besøk når dere var i området (: Thorvald har lyst til å hilse på brodern sin! Hadde egentlig tenkt å sende melding og spørre om vi kunne komme og besøke dere i helga, men «noen» spiste et eller annet utendørs som «noen» ikke tålte, så «noen» spydde hele natt til lørdag og også et stykke på formiddag på lørdag.. Så det ble fasting og hvilehelg (og vasking…), gitt. «Noen» er altså pelsdyret… Sukk.

    Og tror på at MacLurven er en flinking altså! Virker som du gjør en super jobb med ham altså! Og artig at du ble så inspirert! Hundetrening er GØY 😀

  2. Lappelykke

    Så gøy at du fikk så mye ut av kurset.

    Jeg sliter som sagt med denne delen å vente til hunden tilbyr riktig atferd, fordi Frost blir så heltent når han ser klikkeren at han fortløpende tilbyr alt han kan og noen gang har lært. Men men, positivt og gøy er det!

    Target med musematte har jeg ikke brukt i det hele tatt, targetstick er morsomt og jeg bruker innimellom en post-it lapp som target – da kan du trene inn ting som «lukke skuffer», for du kan feste en post-it lapp og dermed la hunden dytte igjen skuffen. Men musematte ser jeg ikke helt poenget med, nei:)

    Og et lite tips som sikkert ikke er relevant, men mens Frost var valp var han så mye inn og ut av buret på et kurs vi gikk at han nå i etterkant misliker å være i bilburet. Og det har bare vedvart. En kjip lærdom, men så er det nå en gang…

    Ha en fin uke!

  3. bettebett Innleggsforfatter

    Huff da, stakkars Thorvald. Det er problemet med våren, alt som kommer frem etter x måneder skjult under snøen. Vi har alltid lyst på besøk, både for leking og for å gå tur sammen.

    Jeg tenkte på å si at vi var i nabolaget men var så sliten etter kurset at jeg ikke orket. Men neste gang skal vi stoppe hos dere 🙂

  4. bettebett Innleggsforfatter

    Jeg liker ikke det å skulle vente til han tilbyr adferden jeg heller og på de kommandoene som han allerede kan bruker jeg ordet han kan. Og kjenner jeg blir litt utålmodig og gjerne vil sette på en kommando før jeg egentlig skal.

    De tar litt for lite hensyn til den enkelte valp/hund på kurs, MacLurven ble råstresset og litt overveldet til å begynne med så jeg tok en pause og ventet til han hadde roet seg før vi fortsatte, men man får jo følelsen av at man er til bry om man ikke står klar med en gang instruktøren sier noe.

Legg igjen en kommentar

