Hjemmeklikkertreningsplan for MacLurven

Jeg lånte nylig et par klikker bøker på biblioteket deriblant Klikkertrening og dempende signaler (Slik trener du bort aggresjonsproblemer hos hunder) av Emma Parsons. Nå har ikke jeg en agressiv hund men det er bare det siste kapittelet som handler om trening spesifikt når du har en aggresiv hund. Resten av boka var mer generelle ting som alle kan ha nytte av og jeg likte boka så godt at jeg har kjøpt den. Jeg valgte å kjøpe den på Haugen Bok fordi det var billigst, jeg sparte hele 10 kroner på å kjøpe den der og ikke på Canis.no.

Jeg har satt meg opp en plan for hva jeg ønsker å trene på og hva som kan være praktisk å bruke klikkeren og/eller targeting. Jeg skal også prøve å huske at jeg kun skal trene på dagtid OG i begynnelsen bare trene inne til JEG har mer kontroll på kobbel, klikker og godbit. Og før jeg starter skal jeg kjøpe en seng/madrass til MacLurven slik at han kan legge seg der samt musematter på IKEA til targettrening.

I denne boka var det delt inn i «Prinsipp» og «øvelser» og jeg har plukket ut de jeg vil trene på.

  • Prinsipp 1; lær hunden å be om lov til å hoppe oppi sofaen, sengen osv. Forlang at han skal sitte og vente på at jeg sier ok til at han kan hoppe oppi sofaen. Klikk når han sitter og gi godbiter, klapp så i sofaen og inviter han opp. Men om han oppfører seg på en måte jeg ikke ønsker så «hiv» han ned. Men fortsett å belønn når han sitter og inviter opp i sofaen.
  • Prinsipp 3; få slutt på piping og sutring for å komme ut på verandaen. Det er greit at han står ved døren og venter på at jeg skal slippe han ut. Ignorer piping og klikk og belønn når han er stille ved døren.
  • Prinsipp 4; få han til å flytte seg så det blir enklere å komme seg forbi, som også kan brukes ved utgangsdøra. Når han er i veien rør ved han forsiktig og kast en godbit litt lenger bort. Klikk når han er i ferd med å flytte seg og kast en ny godbit lenger bort. Når jeg legger på en kommando, for eksempel unnskyld meg, akkurat før MacLurven flytter seg, deretter klikker jeg og gir godbiter.
  • Prinsipp 7; lær hunden å gå til en bestemt plass og så roe seg. Dette kan jeg bruke når vi har besøk eller om kveldene når jeg vil lese eller sy og han ikke skal vandre hvileløs rundt. Target kan vel brukes på dette. Det står ikke så veldig godt beskrevet oppskrift på dette i boka. Men jeg gjetter at om jeg bruker en musematte og får han til å ta på den sammen med kommandoen ligg og bli så blir det til slutt.
  • Prinsipp 8; om du gir meg noe får du noe annet tilbake; gi meg trusa, sokken osv osv så får du noe mye bedre tilbake. Gå mot MacLurven og klikk og belønn med en godbit. Når han tar godbiten tar jeg sokken, klikker, sier tusen takk og gir en håndfull godbiter.

Kapittel 1;

  • Øyekontakt
  • Sitt og bli sittende
  • Ligg, både ligg og bli liggende
  • Gå pent, dvs både gå fot og gå i nærheten av meg
  • Targeting: både for å gå på plass når det banker på men også for å ta på og av båndet når vi skal ut.
  • Bli: både vent og stopp
  • Innkalling
  • Fire føtter i bakken: ikke hoppe opp på folk, hverken ute eller inne
  • Gå på plass når det banker på: en plass ved badedøra slik at folk kan komme seg inn og kle av seg uten at hunden er i veien.
  • Kriseinnkalling.
  • Gjenkjenne navnet sitt: skal alltid ta kontakt med meg når han hører navnet sitt.

Kapittel 3;

  • Stramme båndet: slik lærer hunden at et stramt bånd betyr at han skal gjøre det slapt, dvs ikke trekke
  • Gå med hånden over nesen: dette kan jeg gjørenår vi skal til dyrlegen og må gå forbi mange hunder og folk for å komme oss inn. Når jeg har hånden slik skal han vite at han ikke skal bry seg om noe rundt seg.

Kapittel 4;

  • Fryse i sitt:
  • Løfte en labb: når vi er ute og han vil hoppe og sprette og slikt kan jeg be han om å sitte og gi meg labben for da klarer han ikke hoppe og sprette.
3 thoughts on “Hjemmeklikkertreningsplan for MacLurven

  1. Ellen

    For en flott treningsplan! Prinsipp 1, 3 og 8 bruker vi daglig (nr 4 og 7 har vi forsåvidt, men har ikke trent noe på det, hehe). Særlig nr 8 er jo helt super! Jeg er veldig fan av byttelek for å lære inn slipp, vi har gjort det, og har en veldig bra slipp. Veldig mange tenker sånn at man bare skal ta ifra hunden det den har, men det syns jeg blir så feil. Hunder tenker ikke på eierskap sånn som vi mennesker gjør, hunden eier det den har tennene i, så byttelek er en super måte å «omgå» det på uten at hunden føler at den blir fratatt eller taper noe (:

    Treningsplaner er egentlig veldig greit, altså!

  2. bettebett Innleggsforfatter

    Jeg er en sånn person som ELSKER å planlegge og jeg har jo all intensjon om å gjennomføre planene men ofte blir det ikke helt slik.

    Det å slippe var det aller første jeg lærte MacLurven for det feilet vi totalt med da Sofus var liten, og jeg gjorde det på samme måte som han har lært seg alt annet. Han gjør det jeg vil = godbit. Han gjør ikke det jeg vil = ingen godbit.

    I den boka jeg refererer til står det en god beskrivelse av hvordan hunden oppfatter det når den har noe og du vil ha det. Det står at du kan tenke deg at du har en 1000-lapp i hånda og jeg kommer bort til deg og tar den fra deg. Neste gang du har en 1000-lapp og jeg nærmer meg kommer du til å enten tviholde på den eller rope/kjefte (knurre/bjeffe) e.l. slik at jeg ikke får tatt den fra deg. Men om jeg kommer til deg med 2 1000-lapper og vil bytte med den ene du har så gir du meg den gladelig, og det var en fin sammenligning synes jeg.

    Enkelte av prinsippene og øvingene har vi innlært også men de kan alltids forsterkes/forbedres 🙂

  3. bettebett Innleggsforfatter

    Jeg tenkte forresten på deg da jeg skrev overskriften til dette innlegget…. Hjemmeklikkertreningsplan …. et fint langt ord uten bindestrek eller mellomrom noe sted

Legg igjen en kommentar

