Fordeler og ulemper med å ha to hannhunder

Vi har valgt å ha to hannhunder i samme hus, ett valg vi lever godt med.

Jeg er veldig opptatt av energien både vi mennesker og hunder har og da hund nr 2 skulle anskaffes var det viktigste at energien hans passet med hund nr 1 og ikke minst våre energier. Vi har hatt to hunder i litt over ett år nå og ting har blitt veldig bra. Sofus og MacLurven har blitt jevnere i alder og både leker mer sammen enn før og er mer på samme linje, noe som gjør hverdagen vår enklere.

Jeg valgte jo å få en valp istedenfor en omplasseringshund og det var fordi vi hadde en hund fra før og han skulle jo fortsatt ha et fint liv og en vet sjelden alt om hvordan livet til en omplasseringshund var før den kom til de nye eierne.

Jeg valgte en hannhund fordi Sofus er VELDIG hannhund når det er løpetid og det ville vært tortur for han om det kom ei tispe i hus.

MacLurven og Sofus går som sagt veldig godt overens men er veldig forskjellige typer. Sofus er litt skeptisk og usikker av seg mens MacLurven er tillitsfull og uredd. Det har jo vært uunngåelig at enkelte av Sofus´ dårlige vaner har smittet over på MacLurven og det som er mest frustrerende er når Sofus av forskjellige grunner knurrer og bjeffer på andre hunder og MacLurven slenger seg med på bjeffingen uten at han helt skjønner hvorfor han skal bjeffe.

Enkelte blir overrasket når de møter oss på tur og får vite at vi har to hanner, for ikke å snakke om når vi går tur sammen Monica og Orkan og vi går med 3 hannhunder som tusler og lukter og koser seg sammen. Jeg skjønner ikke hvorfor folk er overrasket men jeg har jo møtt folk som påstår at det er i naturen til hannhunder at de SKAL slåss og intenst hate alle andre hannhunder. Kanskje de kun har erfaring med ustabile hannhunder??

MacLurven og Sofus har ALDRI slåss seg imellom og ingen av de har noen gang slåss med Orkan. MacLurven kan ha lyst på leken Sofus har men respekterer Sofus´ lille knurr. Ingen av dem bryr seg om å beskytte maten sin og lekene bytter de på å leke/bite på. Noen gang stiller Sofus seg på bakbena og legger forbena på ryggen til MacLurven og andre ganger gjør MacLurven det til Sofus. Og det er alt….

Tittelen på dette innlegget er Fordeler og ULEMPER men jeg ser ingen ulemper med å ha to hannhunder i huset. Vi har stabile og mentalt gode hunder, slik hunder skal være og slik livene våre har blitt angrer jeg ikke på at jeg skaffet meg hund nr 2 🙂 men hund nr 3 blir det ikke snakk om! 😉

2 thoughts on “Fordeler og ulemper med å ha to hannhunder

Legg igjen en kommentar

