HD-røntgen

I morgen skal MacLurven HD-røntges og det gleder jeg meg til..

HD står for Hofteleddsdysplasi som er en utviklingsfeil i hofteleddene som kan angå ett eller begge hofteledd. Defekten består i at hofteskålen og lårhodet ikke passer til hverandre. Det dannes sekundærforandringer rundt leddet i form av forkalkninger. Det kan også oppstå unormal slitasje inne i hofteleddet, som igjen kan gi unormale trykkbelastninger på deler av leddet. Deler av leddbrusken kan slites bort og erstattes av beinvev i kroppens forsøk på å reparere de skadene som har oppstått. Det finnes ulike grader av denne defekten – og hofteleddene graderes etter følgende skala: fri (A, B), svak (C), middels (D) eller sterk (E) grad av HD.

Det er det Sofus har hatt på begge bakføttene sine og det skal bli godt å få vite om MacLurven er i faresonen også. Selv om det var fælt mens Sofus var nyopperert og hadde smerter var det egentlig deilig å bli ferdig med det slik at han kunne begynne opptrening igjen og i dag snart 1 år siden siste operasjon er det ingenting som vises på han og oppførselen hans at han hadde problemer, så jeg er ikke kjempebekymret men er mer «bekymret» for narkosen – jeg liker ikke narkoser. Men det går nok som det aller meste her i livet, bra.

Jeg «hermer» etter Ellen og John Arne og benytter meg av at de vet mye mer enn meg og har bestilt time på Heimdal Dyreklinikk, samme sted Thorvald ble røntget. Det er også et sted jeg skal få øyelyst MacLurven om en måneds tid eller så, det viser seg at det er slett ikke alle dyreklinikker som gjør akkurat det. Men tilbake til HD´n… etter jeg bestilte time gikk jeg inn på NKKs side og forhåndsbetalte saksbehandlingen. Jeg fant det under (Tjenester, Røntgenbilder og Skjema for avlesing av røtgenbilder HD/AD) Det skal visstnok ta rundt to uker for å få svaret og det skal bli godt.

Kom over dette knallsøte bildet av han fra i fjor sommer 🙂

Legg igjen en kommentar

