Livet med to hunder

Det jeg ser folk flest søker etter på bloggen min er temaet «hvordan er det å ha 2 hunder» og hvordan det er avhenger jo av mye blant annet:

  • hvilke raser du velger
  • kjønn på hundene
  • energien til hundene (dominant/underdanig)
  • alder på hund 1 når hund 2 kommer i hus
  • familiens energi
  • tid til å bruke på hundene både sammen og hver for seg

For å hjelpe litt med noen svar fra eget hundehold kan jeg gå igjennom listen selv, jeg vet jeg har sagt noe av det før men slikt kan ikke gjentas for ofte.

  • Hvilke raser du velger:
    Jeg bor sammen min lillesøster som valgte seg en Cavalier King Charles Spaniel (Sofus) og jeg valgte meg en Finsk Lapphund (MacLurven) Det er to ganske forskjellige raser, mest av størrelse. Vi valgte to forskjellige raser fordi vi er veldig forskjellige personer og de rasene passer hver av oss. Jeg vet flere som velger å skaffe seg to av samme rase og det har sikkert noen fordeler men jeg ser ingen ulemper med å ha to forskjellige heller. Sofus blir med på selv de lengste turene til MacLurven og meg og han har ikke noe problem med å holde følge.

  • Kjønn:
    Vi har to hannhunder og jeg valgte en hanne fordi Sofus er en kåtstabb som er veeldig glad i tisper og jeg syntes det ville være urettferdig ovenfor han å trekke ei tispe inn i huset.
  • Energien på hundene (dominans/underdanighet):
    Dette er det viktigste punktet men kanskje det vanskeligste før man skaffer seg hund nr 2. Er hund 1 dominant er det kanskje lurt å velge en valp som er mer underdanig, da slipper man mye slossing og kamp om rang. Både Sofus og MacLurven er rolige velbalanserte hunder som hverken er overdominant eller veldig underdanig og det var jeg veldig obs på da jeg skulle skaffe meg en hund.
    Så energien skulle passe med Sofus’ og jeg tok en «test» på begge hannvalpene en dag jeg var på besøk til oppdretterene. Jeg la de på ryggen i fanget mitt etter tur og så hvordan de reagerte. For å være helt ærlig syntes jeg Thorvald var den fineste av dem for han var gylden i pelsen mens MacLurven og Shira var hvite og sorte som mammaSita. Men Thorvald nektet å ligge på ryggen han mens MacLurven villig lå der mens jeg koste med magen hans og derfor sa jeg til oppdretteren at jeg håpet han kunne bli min for han ville gå godt overens med Sofus, søstra mi og min energi, og til min store glede ble han min 🙂 Jeg vet at noen ikke liker å bruke ordet «energi» om slikt men jeg gjør det 🙂 Sofus og MacLurven har ALDRI slåss og er ALDRI agressive mot hverandre. Sofus stjeler maten til MacLurven, eller prøver å stjele maten hans hver eneste gang de spiser og MacLurven går bare unna og om Mac går bort til Sofus´matskål står de bare side om side og spiser

  • Alder på hund 1:
    Sofus ble 2år like etter MacLurven kom til oss og i etterpåklokskapens hånd? ånd? skulle jeg ha ventet til Sofus var nærmere 3. Sofus som 3-åring er naturlig nok mye roligere enn som 2-åring og det hadde nok vært litt lettere for han å takle en valp som tidlig ble større enn han om han selv var litt eldre.
  • Familiens energi:
    Både søstra mi og jeg har fått hunder som passer personligheten vår perfekt, søstra mi har en hund som liker lange turer men som også er en stor sofagris og jeg har en hund som ELSKER å være ute i naturen og som er litt rastløs av seg når vi er for mye i ro.

  • Tid til å bruke på hundene både sammen og hver for seg:
  • På tidspunktet jeg fikk MacLurven var jeg student og hadde MYE tid å bruke på han og det er jeg veldig glad for at jeg hadde for med Sifus ble det en litt brå overgang fra å være sammen folk hele tiden til å være en del hjemme alene.En felle jeg regnet med å ikke gå i var å ikke gi Sofus alenetid men plutselig merket jeg at jeg alltid gikk tur med både Sofus og MacLurven og ofte kun med MacLurven men sjelden kun med Sofus. Ikke fordi jeg ikke vil men fordi tiden ikke strekker til og fordi han er søstra mi sin hund og hun går med han. Så jeg har begynt å gå turer bare med Sofus og trene litt med han og kun ha fokus på han og det er koselig for både Sofus og meg. En annen felle jeg ikke skulle gå i var det å alltid gå tur med begge to men det har jeg jo gjort. Så jeg prøver å huske å kun ta med meg den ene når jeg går ut men det er vanskelig å gå fra den andre.

    Andre innlegg jeg har skrevet om det ha to hunder.

  • Fordeler og ulemper med å ha to hannhunder – 2012 – 21. juni
  • Endelig fikk MacLurven bank – 2011 – 9. desember
  • To hunder – 2,5 år og 6 måneder – 2011 – 1. november
  • Fordeler med å ha to hunder – som jeg ser det akkurat nå – 2011 – 3. august
  • To hunder under samme tak – del 2 – 2011 – 6. juli
  • To hunder under samme tak i en uke – 2011 – 20. juni

Legg igjen en kommentar

