Er Trondheim Kommunes vintervedlikehold skyld i alt????

MacLurven er i dag 577 dager gammel… det er sånn rundt regnet 19 måneder og i 18,5 måned har jeg hatt en kjempeenkel hund. Han har vært enkel å trene, kjempeflink i møter med andre hunder, tvers igjennom enkel. Frem til nå… og selv om jeg neppe kan legge ALL skyld på Trondheim kommune kan jeg helt sikkert dels skylde på dem. Det er jo alltid enklere å legge skyld på andre enn å ta den selv.

I møter med andre hunder har MacLurven vært en engel, han har lagt seg ned og ventet på den andre hunden, har vært kjempeflink til å lese den andre hunden samme om den har vært eldre eller yngre, tispe eller hanne. Men nå for tiden bjeffes det på ALT som har fire føtter og rører seg! I forrige innlegget mitt skrev jeg om den elskelige dritthunden min som er så pubertal og hormonell at han ikke vet hvor han skal gjøre av seg og det er jo selvfølglig puberteten som er årsaken til bjeffingen også.

Jeg har fått tips om at det å trene hodet til MacLurven er lurt, spesielt nå slik at bjeffeoppførselen ikke blir hengende igjen etter puberteten er over. Så jeg har startet å trene på «ligg», det å legge seg og forbli liggende, legge seg når det ringer på eller når vi får besøk. Men mer om treningsplanene senere. Så i dag skulle vi altså trene, jeg fant frem godbiter (kokt skinke), klikkeren og tjoret fast Sofus til lenestolen slik at Mac og jeg skulle få ro.

Jeg pekte på gulvet, MacLurven la seg ned, jeg klikket og ga godbit… kjempeflott tenkte jeg! om igjen og om igjen og MacLurven klasket i gulvet så kjapp var han og etter noen minutter fant jeg ut det var på tide med en pause. MacLurven og Sofus byttet plass og Sofus er om mulig ENDA mer godbit-motivert enn MacLurven så han er kjempeenkel å trene. Sofus kunne delvis ligg fra før og jeg er litt usikker på klikkern om når jeg skal legge på kommando-ord og når jeg skal begynne å forvente at han blir liggende før han får godbiten, men Sofus la seg ned, jeg klikket og ga godbit.

MacLurven syntes det var kjempeurettferdig at han måtte sitte å se på men sånn er det når man har en storebror som også trenger trening. Da jeg byttet hund igjen og pekte på gulvet la MacLurven seg ned, jeg klikket og ga godbit men så var det som noen dro for en gardin og han skjønte plutselig ingenting. Jeg ba han sitte og det gjorde han til en viss grad men da jeg igjen pekte på gulvet la han bare hodet på skakke og bare kikket på meg… hva var det jeg ville han skulle gjøre igjen?? Så runde 2 ble en kort en for jeg måtte lese litt mer i klikkerboka mi – men vi er i gang og det blir nok bedre skal jeg se.

Men hvordan kommer Trondheim Kommune inn spør du kanskje deg selv? Jo… det er jo november… vi har hatt snø i en måneds tid, dvs snøen har jo lengst forsvunnet og har blitt erstattet av holke! Og det er HER trondheim kommune kommer inn. De er jo ikke så flinke til å strø rundt her vi bor og heller ikke til å brøyte mens det er noen vits i det. Og det har gått lys både her og både der så det er mørkt. Og OM de hadde brøytet bedre… og OM de hadde strødd mere og OM de hadde skiftet lyspærer hadde jeg sluppet å nistirre på gangveien foran meg for å se hvor det er trygt å gå. Og da hadde jeg kunnet fokusere MER på MacLurven og da hadde jeg sluppet bjeffingen. En kan jo si at det er mitt eget ansvar å bruke forsvarig fottøy, dvs sko med brodder, pigger, bruke skistaver, spark eller skøyter og gå med hodelykt men jeg velger å skylde på Trondheim Kommune. Det er enklere for meg.

Jeg var nettopp ute på kveldsturen vår og siden det er vinter og siden Trondheim Kommune strør så dårlig syntes jeg det var lurt å ta jeg av meg brillene før jeg gikk ut for å slippe dugg og sånn. Og like etter vi gikk ut så jeg omrisset av et menneske og en hvit hund og jeg merker at MacLurven også har sett dem men det tar en stund før jeg skjønte hvem det var. Det var Bajo og eieren hans.

Bajo er en kinesisk nakenhund med pels og for meg havner de i samme kategori som mopser og slike… de er kanskje ikke verdens vakreste hunder men DU så mye personlighet de har. Bajo er en omplasseringhund på 4-5 år jeg husker ikke helt og han var kjemperedd alt som rørte seg,  men eieren har gjort en fantastisk jobb med han og nå tar han til og med kontakt med meg for å kose litt når vi møtes.

Sofus og Bajo kan ikke fordra hverandre men MacLurven elsker han! Mac er jo 40 ganger større men han legger seg helt flat når han ser Bajo komme og lar han lukte der han vil og bruke den tiden han trenger til de springer og herjer så mye de klarer med båndene på seg. Det forundrer både eieren til Bajo og meg at Mac og han går så godt overens, de er et litt umake par. Som jeg sa kan ikke Sofus fordra Bajo og hver gang jeg er ute med både Sofus og MacLurven og vi møter Bajo bjeffer Sofus hodet av seg mens MacLurven legger seg ned. Og sist gang vi møttes og Sofus bjeffet gikk MacLurven bort til Sofus og kjeftet tilbake som for å si «slutt med det tullet, det er jo bare Bajo jo!!!»

Men nå var det en stund siden vi møtte dem sist så jeg ble litt nervøs for hvordan Mac-dusten-Lurven ville oppføre seg og derfor var det så godt å se (omrisset av, det er jo en grunn til at jeg bruker briller!) at Mac la seg flat som han pleier og lot Bajo komme bort til seg. Jeg ble kjempeglad over at han ikke har blitt gal hele tiden! Så vi stod sammen dem en stund før vi måtte vidre og siden Trondheim Kommune er så dårlige til å strø og skifte lyspærer måtte vi gå en vei jeg ikke hadde tenkt vi skulle gå. Og siden Trondheim Kommune er så dårlige til å strø og skifte lyspærer og vi måtte gå en annen vei enn planlagt møtte vi to Chihuahua tisper med løpetid og da la selvfølgelig MacLurven seg ned og ikke et pip kom fra han før etter de hadde gått. Jeg steklet meg hjem på holka i småsko uten brodder og uten hodelykt, MacLurven noen meter bak meg, desperat etter flekkene til løpetidtispene og hadde jeg kunne velge hadde jeg ikke gått ut igjen før våren kommer og så kan Trondheim Kommune bare ha det så godt!

4 thoughts on “Er Trondheim Kommunes vintervedlikehold skyld i alt????

  1. Ellen

    Hehe, du har virkeliiig fått oppleve gledene med tenåringshund, velkommen etter 😛 Hold ut, det går bra tilslutt! Lover!

    Ellers er et lurt clue ang trening å ha korte korte økter, så er det mindre sjans for at gardina går ned. For den GJØR det på fjortishunder. 17 repetisjoner med ligg er heller ikke den mest effektive treninga alltid, de blir fort lei sånne fjortislapper, og det blir ikke hodetrening ut av det tilslutt (: MacLurven er en smart kar, så det er bare å gi ham utfordringer. Det beste jeg trener med Thorvald når han er i møkkahumør (og jeg er det også) er ting som innebærer selvkontroll. Han må holde posisjonen til han får frikommando eller ny kommando, samme hva slags forstyrrelser jeg klarer å gi ham, liksom. Utrolig bra mental utfordring, og veldig lett å variere slik at det både er artig og fortsetter å være utfordrende. Og kjempelurt å ha på plass i hverdagen (: Ellers har vi brukt mye spor da, men det er ikke helt lett lengre pga været. Samt fysisk trening, masse fysisk trening. Thorvald får både trekke og gå med kløv (ikke på likt da, hehe) jevnlig, fint for å slite ut fjortishoder litt ekstra (:

  2. bettebett Innleggsforfatter

    Ler, jeg må ha fortrengt hvordan det var med Sofus på denne alderen!

    Jeg har jo aldri lært MacLurven å vente/bli så det er en av de tingene vi skal øve på fremover, vi drar på hytta i dag så kommer vi oss ihvertfall bort fra løpetiden! Og det er ikke snø eller is der ute (så vidt jeg vet) så jeg planlegger mye hodejobbing ute for Mac. Det gjør det mye enklere når man har en sikker uteplass.

    Det med kløv er kjempelurt men det koster vel en del penger, jeg har jo Julius selen og det finnes vel kløvpakker til den så vi får se, ellers gir jeg han all fysisk aktivitet som jeg klarer. Jeg har ikke mer å gå på. 🙂 og vi kommer nok oss igjennom det 🙂

  3. Elise

    Jeg kjøpte meg brodder til joggeskoene i fjor på sportsbutikk. Veldig ungt og hipt, eller iallefall mer hipt enn en knukken lårhals. Her i Stavanger virker det som om snøen går til isholke i løpet av minutter. Det er livsfarlig spesielt med en lapp som drar i andre enden av båndet.

    Jeg er veldig enig i at tenåringslapper er utrolig dustete. Jeg har selvfølgelig meldt meg på massevis av lydighets kurs oppi alt dette. Litt bortkastede penger. Jaja, hun har noen få øyeblikk der det ikke handler om mannfolk, tisseflekker og hypotetiske valper. Vi får bare holde ut.

  4. bettebett Innleggsforfatter

    Brodder er nødvendig når man har hund, jeg har sluttet å late som jeg egentlig er «ung» og kul for valget er jo egentlig… enten brodder eller brukket ben, arm, hofte…. og valget er lett. Men det er noe herk!

    Det er det samme her i Trondheim også, holka kommer utrolig fort!!! Sofus er over 3 år nå og har blitt mye enklere å ha med å gjøre så vi får nesten bare holde ut vi også til våre blir mer fornuftige 🙂

Legg igjen en kommentar

