Aktivisering under måltid og problemløsning generellt.

Mat og aktivisering

MacLurven får Vom og Hundemat mens Sofus får tørrfor. Vi prøvde med V&H på Sofus også men han ble dårlig av det (akutt mage og tarmkatar) men begge to spiser jo så fort at det er over på 10 sekunder. Sofus er i tillegg helt GAL etter maten til MacLurven og nekter å spise før Mac har spist opp sin OG fatet er fjernet slik at han er helt sikker på at det ikke er noe å hente.

Så jeg har begynt å bløte opp tørrforet og fryse det ned før jeg gir det til Sofus så nå får han en stor klump med for og vann som han må jobbe for å få i seg og i dag brukte han ihvertfall 10 minutter på det og det er FANTASTISK synes jeg.

Jeg kan ikke gjøre det samme med maten til MacLurven for den har jo vært frosset før så jeg tok en håndfull vanlige isbiter og blandet inn i foret hans og han brukte også mye lenger tid på å få i seg alt for han måtte jo lete litt blant isbitene for å finne maten.

Jeg gjør ikke dette hver gang de skal spise men en gang i blant og jeg fikk tipset da jeg var på kurset «Stress og aggresjon» for et par helger siden.

trixie

Problemløsning

Søstra mi har tenkt å kjøpe en slik leke til Sofus men det må da være enkelt å lage selv tenkte jeg så jeg har laget en til MacLurven den er ikke helt ferdig enda og er selvfølgelig ikke like fin så jeg har ingen bilder enda, men det er en slik som er på denne bloggen. Jeg har laget hull på hver side på en 1,5l brusflaske og tredd en rund pinne gjennom og håper at MacLurven skal skjønne at han må snurre flaska rundt for å få godbitene til å dette ut men hittil ser han bare dumt på meg.

Og det har fått meg til å tenke på hvordan MacLurven er i situasjoner hvor han må løse et problem. Når vi er på tur og han går rundt en lyktestolpe eller tre skjønner han at han må gå tilbake samme vei for å komme seg løs. Men i går var vi på skogtur med langlina på og når han da setter seg fast skjønner han ikke at han må gjøre det samme og da har jeg pleid å hjelpe han –  uten å koble at jeg da forsterker det at han skal vente på meg for å komme seg løs.

Når det gjelder dører vil han at de skal stå så mye åpne at han ikke trenger å gjøre noe, han åpner ikke døren mer selv om den står på gløtt. Han venter til jeg kommer og gjør det for han. Akkurat det har jeg lært han med vilje for på hytta har vi grinder som vi IKKE vil de skal åpne selv og som ikke er festet så veldig godt men jeg ser jo at problemløsning ikke er hans sterkeste side, fordi jeg ikke har latt han lære det. I går la jeg ned en brusflaske med godbiter i på gulvet for å se om han skjønte at han måtte rulle den og snurre den for å få ut godbitene men nei…. så problemløsning skal vi øve mye på…

2 thoughts on “Aktivisering under måltid og problemløsning generellt.

Legg igjen en kommentar

