Brad Pattison, Cesar Millan, Jan Fellen og Victoria Stillwell

Alle de 4 har eller har hatt et hundeprogram på tv.

Vi har Canal Digital i borettslaget vårt og etter de begynte med valgfrie kanaler har jeg sett mange nye problemhundeprogram, og etter jeg fikk en opptaksdekoder får jeg sett dem også 🙂

På Viasat Nature/Crime (på dagtid sender de naturprogram og på kveldstid krimserier) går det flere hundeprogram.

bradpattisonDet første jeg så var Puppy SOS, et Kanadisk program med en Brad Pattison som «hundetrener» jeg setter det i gåseøyne for tittelen hundetrener er altfor enkel å sette foran navnet sitt. Alle som har hund kan jo kalle seg en hundetrener. Da jeg søkte på ordene Puppy SOS kom jeg til denne siden på Kvinneguiden hvor de ikke var særlig imponert. Her kan du se noen av programmene hans og gjøre deg opp din egen mening http://viaplay.no/tv/puppy-sos

Han er en veldig energisk mann som har sier at om jeg vil at MacLurven skal følge meg når vi er ute og går tur bør jeg feste kobbelet til beltet mitt og gå rundt med han ved siden av meg når vi er inne. Da blir han vant til å følge meg og vil derfor gjøre det samme når vi er ute. Må innrømme jeg ikke har prøvd det og det kan jo ha noe for seg?

Noe han gjør som jeg absolutt ikke liker er at han tvinger hundene til å sitte ved å løfte opp kobbelet over og bakover hodet til hunden slik at den må sitte. Jeg synes kanskje han heller kunne lært hunden en kommando – men det er meg. Han tar alltid på valpene halsbånd isteden for sele og det liker jeg heller ikke – men sele/halsbånd er en smakssak. Når han bruker ordet valp er det fra 0-1 åringer han holder på med. Den yngste jeg har sett han «trene» var 9 uker gammel.

De sender ikke Puppy SOS på Nature/Crime lenger/akkurat nå men de har nettopp startet med et program som heter «Hundelytteren i New Zealand» med Jan Fennell, ei engelsk dame.

JanFennell

Hun mener at ALLE hunder kan trenes ved å oppfylle 4 behov de har. Mat, jakt etter mat, beskyttelse og status i flokken. Samme hvilket problem eieren har – mener hun at det skyldes en av de fire temaene. Trekker hunden når du går tur er det fordi den ikke ser på deg som lederen, bjeffer den når den møter andre hunder er det fordi den vil beskytte deg fordi den ikke ser på deg som leder. Jeg må si jeg ikke har så stor sans for hennes måte å trene hunder på. Det å kun se på symptomet og ikke bakenforliggende årsaker holder ikke for meg.

Men noe jeg liker er at hun sier at det å ignorere dårlig oppførsel ofte er en bedre løsning enn å kjefte, rope, spraye vann osv osv. Men jeg liker dårlig generaliseringer så jeg sliter litt med hennes måte å trene hunder på.

VictoriaStilwell

I tillegg har vi jo Victoria Stillwell som har gått på TvNorge og Cesar Millan som også går/har gått på TvNorge. Victoria Stillwell bruker klikker og godbiter og duller litt for mye for meg mens Cesar Millan har en veldig dominant tilnærming til hundetrening. Jeg har jo blogget om Cesar Millan før og konklusjonen min etter å ha sett disse 4 veldig forskjellige programmene er den samme som før… jeg liker ikke ordene ALLTID og ALDRI og det finnes ikke en tilnærming jeg er 100% enig i.

Jeg tror kulturen generellt i Canada, USA og Mexico er mye mer forskjellig fra Norsk kultur og holdninger enn Engelsk kultur er og det er noe derfor jeg/vi sliter mer med Brad Pattison, Cesar Millan enn Victoria Stillwell og Jan Fellen. Men jeg savner et skikkelig hundeprogram med en norsk programleder med de holdninger vi har her, men ikke et flåsete nå-skal-vi-kose-oss-dere-program men ett som tar for seg de problemene folk flest har med hundene sine i Norge.

Tror jeg hundeprogram på tv kan skade enkelte? Ja absolutt, om folk følger noe de ser på tv uten nok kunnskap kan de gjøre skade, det er det samme som når du ser et matlagingsprogram .. du får ikke sett alt som gjøres for de har jo jukset litt ellers ville jo programmet vare altfor lenge. Det er jo det samme når man går et hundekurs – noen gang stemmer kjemien og tilnærmingen med din egen mens andre gang er kursholderne veldig forskjellig fra deg. Men for å få inspirasjon til å gjøre noe med problemene en selv har med sin hund er slike tvprogram gode å ha. Så må man bare ta det for det det er.

3 thoughts on “Brad Pattison, Cesar Millan, Jan Fellen og Victoria Stillwell

  1. Gro

    Godt poeng, jeg tror det er klokt å plukke litt her og der og finne ut hva som passer en sjøl best.

  2. Berit Koehler

    Jeg tror, det er meget individuelt, da vores hunde er meget forskellige. Lapphunde er jo meget følsomme, så man skal tilpasse sig deres gemyt. Det hjælper ikke at råbe ad mine hunde, men når jeg hvisker, så går det fint 🙂 Cesar Millan burde forbydes efter min mening. Han arbejder jo næsten kun med dominans. Mine hunde ville blive ødelagt for livet, hvis jeg brugte hans metoder.

  3. bettebett Innleggsforfatter

    Alle hunder er jo forskjellige og for noen hunder (og eiere) funker kanskje en dominant treningsstil men ikke for mine 🙂 Hver og en må finne sin egen stil.

Legg igjen en kommentar

