Ekspedisjonsplaner?!

Jeg er ikke den som reiser bort mest, jeg reiste mye og langt i min «ungdom» så med årene har jeg blitt mer hjemmekjær. Det er ca 5 år siden jeg dro et annet sted enn hytta – sommerferie drar jeg svært sjelden på men til sommeren skal jeg endelig dra bort. Siden jeg ønsker å ha med MacLurven må det være et sted hvor det er turterreng og masse av det, samt et overnattingssted som er villig til å huse en fin lapphund i tillegg til meg selv et par dager. Vi drar dit i begynnelsen av juni og blir borte i 3 netter og vil være hjemme igjen til Lapphund-utstillingen i Trondheim (som jeg ikke har bestemt meg for om jeg skal melde oss på eller ikke).

kart2720

Løsningen fant jeg i Røros! Jeg har alltid vært glad i Røros og var ofte der på påskeferie sammen venninna mi og familien hennes da vi gikk på barneskolen. Så jeg dro innom Trondhjem Turistforening sin butikk før helga og kjøpte et kart over Røros og området, det er jo kjempemange og fine turområder der som passer for dagsturer, og nå som jeg har bil er det ikke noe problem å komme seg dit. Jeg klarer å gå ca 2 timer i slengen så 4 timer totalt tenker jeg er maks om jeg ikke skal gjøre noe mer den dagen, det er ihvertfall det jeg kommer til å ha som utgangspunkt. Jeg har funnet et kjempefint websted hvor de har oversikt over turer og slikt så det kommer jeg nok til å bruke før jeg skal dit.

Overnattingssted har jeg funnet, vi skal bo på Erzscheidergården for jeg fikk en kjempekoselig mail fra dem da jeg spurte om Mac fikk bo hos dem, og alle som er vennlige mot han er ok for meg. Jeg kom på at jeg har bodd der før en gang for mange mange mange mange år siden og jeg husker egentlig bare at det var veldig koselig der.

IMG_0740 copy

Jeg ELSKER jo å lage lister for alt mulig rart og har allerede rukket å lage en for hva jeg må skaffe meg før denne turen. En skulle tro jeg hadde planer om å være borte i flere måneder men 4 dager er lenge det også.

  • ZipLock-poser – Jeg abonnerer på Villmarksliv (fordi de har tester av altmulig «rare» friluftslivsting som kan komme til nytte for en hundeeier) og i ett nummer stod det at skal en på tur bør en pakke ALT i ziplock-poser! Det kan jo være at jeg må vade over en bekk som er mye dypere enn jeg først tror og før jeg vet ordet av det så er sekken våt. Men om jeg har pakket ting i ziplock-poser vil tingene være tørre uansett! Så derfor står ziplock-poser på listen. Jeg vet jo at sannsynligheten for at jeg kommer til å måtte vade over en stor bekk er vanvittig liten men bedre føre var…
  • Vannflaske med filter – i et annet nummer av Villmarksliv stod det noe om vannflasker med filter slik at man kan fylle den i bekker eller vann uten å bli syk og det å ikke bli syk er jo kjempelurt! Så derfor jeg bare ha en vannflaske med filter. Igjen…. jeg ER klar over at jeg ikke skal på en stor og lang ekspedisjon….
  • Kompass – Jeg har jo kjøpt meg kart og da må man vel ha et kompass også… så kan jeg ihvertfall finne ut hvilken vei som er nord så jeg vet hvilken vei jeg skal holde kartet. Kompasset vil ikke hjelpe meg til mer enn det men det får holde, tror forreten vi har et kompass på hytta som jeg kan bruke. Søstra mi lurer veldig på hva jeg skal bruke kompasset til men jeg vet jo ikke så jeg har ikke noe svar til henne. Jeg vet jeg kan bruke kompasset til å finne ut hvor langt det er hit og dit men jeg skal jo ikke så langt unna at jeg tror jeg trenger det.
  • Gnagsårplaster… tror egentlig ikke at jeg trenger gnagsårplaster for jeg bruker Lowa fjellsko og jeg har ALDRI fått ett eneste gnagsår alle de årene jeg har brukt dem men igjen bedre føre var.
  • Kikkert!
  • Kniv med sånn opptenningsgreie. Igjen noe jeg har sett i Villmarksliv og denne kniven sammen med den opptenningsgreian eliminerer behovet for fyrstikker eller lighter. Eller kanskje jeg heller skulle hatt ei sånn lita øks. jeg ser ingen som helst grunn til at jeg skulle trenge en kniv eller øks på turen men om jeg blir overrasket av været og ikke får gravd meg ned i tide kan jeg få laget et bål slik at jeg ikke fryser ihjel.
  • Tomme beholdere... slike kan jeg ha ketschup og sennep i om jeg skal ha med pølser og lompe.

Denne lista kommer nok til å bli kjempelang før jeg skal dra og hva jeg faktisk kommer til å ende opp med å ha med får tiden vise. I sekken min har jeg allerede sitteunderlag, våtservietter og lommelykt – nå skal jeg jo dit i juni og da er det jo lyst hele døgnet men en vet aldri når man trenger en lommelykt. Skulle vært speider jeg! Alltid forberedt og alltid føre var. Jeg setter STOR pris på forslag til hva jeg bør ha med så legg igjen en kommentar så blir jeg glad.

Jeg digger de fleste av Erlend Loes bøker og i boken L skrev han om en ekspedisjon og hovedpersonen ville også være føre var så han sendte Norsk Luftambulanse en blomsterbukett før han dro og jeg tenker litt på om jeg kanskje skal sende Norsk Folkehjelp en melding slik at de kan øke beredskapen de dagene.

Som dere skjønner så gleder jeg meg enormt til denne turen, både det å komme meg bort litt og det å være alene et par dager.

IMG_0724 copy

Disse bildene er fra i fjor høst da vi var på et fjell ikke så langt unna Orkanger i forbindelse med bursdagen til tantebarnet mitt.

8 thoughts on “Ekspedisjonsplaner?!

  1. Kjersti

    Jeg er altfor flink til å ta med meg en hel masse jeg ikke trenger, men som kan være kjekt å ha, så jeg skal ikke komme med utstyrstips i store mengder 😉 Men antibac (sånn steriliserings»såpe») er kjekt å ha, et microfiberhåndkle (tar liten plass, suger opp mye vann og tørker fort), pluss at jeg har en liten liste på min egen blogg hvor det står noen andre ting:
    http://pilaris.net/blogg/kjekke-ting-aa-ha-med-paa-tur/
    I tillegg til det som står der til hund, drar jeg ikke på dagstur uten potesokker og flåttpinsett, men jeg vet ikke hvor mye flått det er i Trondheim/Røros-traktene.
    Når det gjelder ziplock-poser, dra på Ikea! De har holdbare poser til en billig penge, og jeg er veldig takknemlig for at ei venninne tipset meg om og utstyrte meg med disse før jeg gikk Norge på tvers sist sommer. I tillegg til å holde ting tørt, får du komprimert de ganske bra når du klemmer ut lufta av de, og dermed blir det bedre plass i sekken.
    Huff, nå skriver jeg mye her, og mer blir det… Handysize er en drømmebutikk når det gjelder å pakke lite og lett…og nå oppdaget jeg at de har nettbutikk… http://www.handysize.no/ Her kan jeg legge igjen MYE penger 😉
    God tur! Håper vi får lese masse om turen din 🙂

  2. bettebett Innleggsforfatter

    Ikke vær redd, turen kommer til å bli veldig godt dokumentert! Ler!
    Antibac hadde jeg ikke tenkt på men det var lurt, og IKEA for ziplockposer. Takk for tipsene. Skal se på lista di etterpå. Så spennende at du gikk Norge på tvers, det kan vel være en laaaang tur eller en kortere lang tur avhengig av hvilken del av Norge du valgte? Skal sjekke ut handysize.no men finner sikkert altfor mye jeg kan få bruk for en gang. 🙂

  3. Kjersti

    Bare koselig å dele gode tips, er ikke nødvendig å lære på den tunge måten når man skal på tur 🙂
    Norge på tvers kan absolutt være både veldig lang og ganske kort 🙂 Vi (ei venninne og jeg) valgte en ganske kort tur, tror den er den tredje korteste i Norge. Vi gikk i Nordland, fra innerst i Hellemofjorden (Hellemobotn) og til grensa. Siden ferjen fra Drag til Hellemobotn ikke går hver dag, brukte vi en helg på turen, og tok det dermed veldig pent. Jeg er ikke vant til å gå tur i mye stigning, så jeg trengte god tid 😉 Hvis du har lyst til å lese om turen, har jeg en samleside på bloggen min: http://pilaris.net/blogg/turer-geocaching-og-tips/turer-og-geocaching/norge-paa-tvers-juli-2012/
    Det nederste innlegget inneholder litt kart 🙂
    Handysize har også butikker, men det ser ut som de bare er i Oslo-området. Jeg må ihvertfall innom butikken på Byporten i Oslo hver gang jeg er i Oslo 🙂

  4. bettebett Innleggsforfatter

    Jeg er innom bloggen din ofte men har ikke lest bakover om du skjønner hva jeg mener. Skal lese om turen din senere, takk for linken 🙂 De turene jeg og MacLurven kommer til å gjøre på Røros i sommer kommer også til å være i et rolig tempo, en skal jo kose seg underveis også 🙂
    Du har jo helt rett, det å høre på andres erfaringer og tips før en legger ut på tur er jo lurt. Kruttet ER jo oppfunnet. 🙂

  5. Ellen

    Dette høres kjempebra ut Elisabeth!

    Jeg klør i fingrene etter å komme ut i fjellet igjen. Vi har planlagt fiske- og telttur til Fosen igjen på tidligsommeren, så i Åfjord igjen tror vi, vi likte oss så godt der 🙂 Kanskje vi kan time det så dere er på hytta igjen? Huuum.

    En viktig ting er kamera. Og solkrem. Også vet jeg ikke om du er særlig varm når du går tur og sånn, men mitt beste kjøp før vi gikk i Trollheimen i fjor var en skikkelig god turshorts fra stormberg, den var verdt hver krone. Jeg blir ihvertfall alltid varmere enn jeg tror 🙂 Og det var mer enn varmt nok selv om vi gikk i snø, var det kaldt tok jeg på meg jakke bare.

    Nå vet jeg ikke hvor tung sekk du har tenkt til å gå med, men vil også tipse om å husk å gå med sekk for å trene deg opp før du drar på tur. Jeg gikk på den smellen i Trollheimen, enda jeg ikke hadde kjempetung sekk 😛 16 kg ellernoe. Skulle så definitvt hatt sekken oftere på ryggen før den tid, men så var turen vår veldig impulsiv da.. Men jeg lærte!

    Her kan det jo være fint å la MacLurven ha kløv og kanskje ihvertfall på noen av dagsturene, så får han brukt seg litt ekstra 🙂

    Ha mobilen i plastpose/ziplocpose!

    Jeg har aldri hatt vannflaska med filter og drukket masse rett fra bekk, og aldri blit syk, men skjønner at du ikke vil ta sjansen, er kjedelig for turen om du skulle bli syk. Men det som EGENTLIG var tipset mitt var camelbak! Helt supert å ha på tur, så slipper du å stoppe, ta av sekken etc for å drikke vann 🙂

    Ellers på tur med hund ville jeg vært ekstra nøye på at MacLurven fikk i seg nok drikke, gi ham gjerne mat med mer fett i enn til vanlig om dere skal bevege mer på dere enn dere gjør til vanlig, spesielt om du lar ham ha kløv 🙂 Thorvald og Sita fikk høyenergimat i Trollheimen, men de var ubegripelig sultne allikevel. Var flinke til å renske teltplassene våre med sauebæsj da 😛

    Har sikkert hundre andre råd og tips, men får heller komme etterhvert.

  6. bettebett Innleggsforfatter

    Takk for det Ellen, jeg tar i mot alle råd, anbefalinger og tips – kan aldri få for mange 🙂 og vi tar alltid i mot besøk på hytta men ikke slit ut Thorvald så veldig denne gangen da. ler

    Jeg var på XXL i dag og der har de sånn filtervannflaske men den koster jo nesten 600,-!! så det får bli en annen gang. Jeg overlever nok de få dagene vi skal være der. Kamera har jeg, skal kjøpe ei lengre linse i tilfelle vi ser noen dyr og de må være litt på avstand slik at Mac ikke skal skremme de bort 🙂 Solkrem hadde jeg ikke tenkt på, men det er jo kjempelurt. Takk for det. I følge turistkontoret på Røros forsvinner snøen vanligvis fra fjellene i mai og fuglene vet hvordan været blir i sommer, men shorts trenger jeg uansett så igjen takk for tipset om Stormberg 🙂
    Å prøvegå noen turer med litt tyngde i sekken er kjempelurt og det hadde jeg ikke tenkt på før og en eller annen enkel måte å få tak i vannet på. Nå skal jeg jo øve meg på å ta pauser så det er kanskje lurt å la den ligge i sekken slik at jeg MÅ stoppe i blant.
    Jeg har tenkt på å la Mac gå med kløv og jeg håper jeg får råd til å kjøpe meg et skikkelig et før turen så kan han ihvertfall bære litt. Hva slags fór (merke) ga dere Thorvald og Sita? og hva spiste dere selv?

  7. Ellen

    Thorvald og Sita fikk en miks av tørrfor og frysetørket vom fra provit (selges på xxl, jakthundfor), det ble blandet ut med vann i noen minutter før hvert måltid. Husker ikke mengden de fikk, men ble noen gode porsjoner. Vi sov jo i telt og sånn så kunne ikke ha med vanlig mat. Nå i ettertid ser jeg at det hadde holdt lenge med bare frysetørka vom, vi gikk jo bare i 3 dager, og det er jo mye lettere. Det er ikke fullfor, men for noen dager er det ingen krise. Masse bra energi 🙂 Til frokost hadde vi pannekaker 🙂 Ja, alt ble lagd på primus, hehe.

    Selv hadde vi med et måltid real turmat, pølser, potetstappe med tomatsuppe (som saus). Alt ferdigblandet i porsjoner. Det viktigste er dog all maten ellers; nøtteblandinger, spekemat, sjokolade (snickers). Nå gikk jo vi i 10-12 timer hver dag da, så du trenger neppe fullt så mye, men det er så verdt det 🙂

  8. bettebett Innleggsforfatter

    Jeg skal jo bo på hotell og skal ha med meg kjølebag med v&h så han får det han er vandt til, men skal kjøpe med frysetørka vom i tillegg. 🙂 Jeg skal spise frokost selv på hotellet og så pakke med meg matpakke tenker jeg så det holder nok lenge med nøtteblanding, sjokolade, spekemat osv osv Jeg skal jo ikke gå så langt som dere heller så jeg overlever nok på den type proviant 😉

Legg igjen en kommentar

