Påsketur!! Ingenting er som påsketur!

Så er påska 2013 nesten over og vi har kost oss alle mann.

Sofus startet påskeferien fredagen før da han fikk bli med Mormor og Morfar på hytta. Jeg fikk daglige rapporter om at han koste seg og det tror jeg han absolutt gjorde. Når Sofus får være med Mormor på kjøkkenet og hjelpe henne med å rydde opp det som ramler ned på gulvet er han i himmelen for Mormor er ganske rotete så det ramler ned ganske mye. Når han så går på stua og hopper opp i stolen som gir han muligheten til å følge med på kråkene og se når Morfar kommer er nok lykken ganske komplett.

a

Når Morfar så kommer inn etter å gjort hva han nå enn har gjort, hopper ganske sikkert Sofus opp i sofaen og legger seg inntil låret hans. Så at Sofus har kost seg som alene»barn» er jeg HELT sikker på.

MacLurven derimot har kjedet vettet av seg hjemme sammen meg. Jeg har hatt mye skolearbeid som jeg har prioritert og stakkars Mac er jo ikke er vant til å være alenebarn men heldigvis fikk vi jo besøk av Thorvald en dag og det hjalp veldig.

Lykken var stor hos både Sofus og MacLurven da de ble gjenforent onsdag ettermiddag og det hadde snødd mye mer på hytta enn i byen så begge hundene sprang, hoppet, jaget og luktet på hverandre i ren glede i nysnøen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

MacLurven er jo veldig søt når han vil legge seg for kvelden, vanligvis finner jeg han liggende foran soveromsdøra mi sånn rundt kl 22 men første kvelden på hytta holdt han ikke ut lenger enn til 21 før han gikk på rommet til Kathrine og la seg i buret til Sofus.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Sånn blir Sofus seende ut i nysnø!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Torsdag morgen gikk vi en tur i 7 tia og det var strålende sol og lysblå himmel, vi gikk en tur i fjæra og så litt rundtomkring. Det hadde snødd hele natta så det var absolutt bare vakkert! Vi gikk og la oss igjen da vi kom inn igjen for ingen andre hadde stått opp og da er det kjedelig. Jeg hadde selvfølgelig ikke med meg noe kamera denne morgenen men vi koste oss.

Dagen gikk med til snømåkking, leking i snøen, bålbrenning og soling. Mac og Sofus sluktnet enda tidligere enn kvelden før og slikt kan det ikke fortsette 🙂

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Langfredag ryddet jeg opp på baksia, «skogen» bak hytta hvor jeg hadde tatt ned trær i fjor sommer men ikke gadd fjerne. Jeg blir lei av at vi gror ned og liker å fjerne busker og trær, jeg liker trær også men vil gjerne se skogen også. Mac var løs sammen meg og storkoste seg men som tenåringer flest sluttet han plutselig å høre etter så da måtte han ha langline på.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tror det var torsdag, dagene går jo litt i ett når man har så lenge fri, men en dag fikk vi besøk av tremenningen min som jeg ikke har sett på nesten 25 år, kona og sønnen hans. Gutten er bare litt over året men gikk av seg selv og var superhappy da han oppdaget kosten og støvbrettet til mamma. De har jo ikke så mye å holde på med, ungene som vokser opp på landet. 😉

IMG_2126

Pappa og lillegutten 🙂

Senere lagde vi et «bål» med propanbrenneren vi bruker når vi skal koke krabbe.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Men det funket bra så vi fikk pølse og brød, etterpå stekte vi vafler på samme brenner, mamma sverger til gammeldags smijern vaffeljern som du setter på plata og må snu selv, men da hun nettopp har fått seg ny keramisk steketopp må hun desverre over på elektrisk jern.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Første plata satte seg selvfølgelig fast så hundene fikk den, til deres store glede.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Pappa mobber meg stadig for jeg tar så mange bilder av MacLurven. Men han er da så fin 🙂

Lørdag fikk vi også besøk, av «tanten» min og mannen hennes. Hun er søskenbarnet til mamma men jeg har alltid kalt henne Tante.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Men tidligere på dagen laget pappa og jeg en levegg ved plattingen vi lagde i fjor høst, den ble akkurat passe høy og akkurat passe lang og til sommeren (dvs når snøen er borte) skal jeg male den for den er nesten gjennomsiktig. Men det løste jeg ved å feste en gammel ensfarget gardin – og så er vi ikke på utstilling.

IMG_2128

Lørdag gikk vi noen turer også, en i skogen hvor Mac så 3 hester han måtte bjeffe på før han fant et spor av et større dyr som han bare måtte følge med det resultat at jeg måtte «vade» utti 1 meter dyp råtten snø for å huke tak i han, han ble plutselig døv sjø! Da var jeg ikke særlig blid!

Andre turen den dagen gikk opp til skolen og samfunnshuset hvor jeg forøvrig var på Dumdum Boys konsert rett etter Splitter Pine plata kom ut i 1989. Jeg stod helt fremst og TOK på leggene til Prepple! men det var en digresjon. I kveld gikk vi altså dit og Mac sprang rundt omkring og luktet. Det var en snødekt åker på ene siden av veien og han hoppet uti og begynte å grave – noe som ikke er SÅ fantastisk eller sjeldent men så dukket han frem med en mellomstor rød plast ball i munnen! Den vistes overhode ikke på avstand så hvordan han fant den skjønner jeg ikke. Men vi tok den med hjem så han kunne leke med den. Det syntes jeg han fortjente 🙂

IMG_1015

Mamma skjønte ikke helt hva jeg holdt på med.. men jeg prøvde jo bare å ta et bilde av min unge mor. IMG_1017

Så måtte hun jo ta ett av meg, men det er jo ikke så enkelt å finne rett knapp å trykke på!

I morgen, søndag, skal vi dra hjem og det blir godt men trist på samme tid. Vi koser jo oss veldig når vi er her og jeg skulle ønske jeg bodde litt mer landlig til men det gjør jeg ikke. Heldigvis er skisesongen på hell så vi kan gå i skogen hjemme igjen!

Før vi dro hjem gikk vi en tur til Hysnes fort og lot hundene springe og kose seg, selv om MacLurven har blitt stokk døv! IMG_0985

IMG_0987

Kan vi gå hjem nå Tante??

IMG_0990

IMG_0993

IMG_0994

IMG_0995

IMG_1001

IMG_1009

IMG_1013

IMG_1014

IMG_1004

Jeg er VELDIG glad for at jeg lot alle skolebøkene og MacBooken ligge igjen hjemme, det har vært godt å ikke hatt den på fanget hele tiden, men jeg gleder meg samtidig til å komme hjem og fortsette på prosjektoppgaven i faget «Kommunikasjon for ledere og organisasjoner» – det er et kjempe interessant og spennende fag!

6 thoughts on “Påsketur!! Ingenting er som påsketur!

  1. Lisa B.

    Herlige bilder av Mac med «stå-ører»! Vi lo godt i heimen og Andreas kjente ikke igjen MacLurven med en gang da jeg viste ham bildene 🙂

  2. Kjersti

    Ser ut som du virkelig har hatt en herlig påske! Nydelige hunder på tur i vakre omgivelser, selv om jeg må si jeg synes synd på Sofus i nysnøen! Må være fryktelig irriterende med alle de snøklumpene i pelsen. Og som det blir kommentert over her, så ble jeg litt paff når jeg så MacLurven med ståører, han skal da ikke se sånn ut 😉

  3. bettebett Innleggsforfatter

    Uff ja, synes synd på Sofus jeg å. Til å være en Cavalier har han lite pels for vi klipper han litt overalt på vinters tid, alternativet er jo å ha på han en drakt og potesokker hver gang han skal ut men det vil jo ikke være noe artig!

    Det er morsomt å se Mac med ståører på bilder men jeg synes han er finest når de tipper 🙂

    Håper du hadde en fin påske også, har ikke hatt tid til å gå igjennom blogg-listen enda 🙂

Legg igjen en kommentar

