Ting jeg synes alle bør vite om hunder.

Bjeffing

Hunder bjeffer når de er redde, usikre, glade, utålmodige, skal varsle eller når de er sinte. Når mennesker hermer etter gjør de bare ting verre. MacLurven synes hester, kyr, sauer og andre husdyr er KJEMPESKUMLE!! og derfor må han bjeffe slik at han får jaget dem bort. Når vi leker bjeffer han av og til fordi han blir ivrig og vil jeg skal kaste ballen fortere.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Her bjeffer Sofus på noen som går forbi på veien for å varsle dem om at det er ingen vits å komme bort til oss om de ikke er snille.

Intimsone og kroppsspråk

  • Hunder har en intimsone slik vi mennesker har, og små hunder har ofte større intimsone enn store hunder. Så om en hund rygger når du kommer nære, la den være, ikke gå mot den men vent til den kommer til deg. Sofus blir fort usikker når fremmede mennesker kommer brått på og han reagerer ofte med å bjeffe. Det er ikke agressivt ment fra hans side men bare en måte å fortelle mennesket at NÅ trenger jeg at du gir meg litt plass her. Det er heller ikke alle hunder som vil hilse på fremmede mennesker.
  • Hunder vil ofte opp i ansiktet på mennesker fordi de vil vise oss at de er snille og ikke vil oss vondt. Valper slikker ofte andre hunder i munnvikene for å vise underdanighet. Jeg personlig liker ikke å bli slikket i ansiktet og derfor lar jeg ikke hundene gjøre det på meg.
  • Hunder har et godt utviklet kroppsspråk, og de har veldig mange måter å fortelle andre hunder og oss mennesker at de er glade, redde, sinte eller bare trenger litt avstand. De snur seg bort eller slikker seg kanskje rundt munnen eller beveger seg v e l d i g sakte og rolig. Knurring og biting er siste utvei når vi eller andre hunder overser tegnene hunden gir oss. Om du ser etter neste gang er det ikke vanskelig å se om hunden er glad eller sint, bare tenk på ditt eget kroppsspråk og hvordan du selv reagerer.Vi var ute på tur en dag da vi møtte en annen hund, MacLurven og den andre hilste pent på hverandre men MacLurven syntes den andre ble litt nærgående så han prøvde å roe ned situasjonen ved å snu seg bort og slikke seg rundt munnen. Men den andre hunden ikke tok tegnene og isteden begynte å ri på MacLurven noe han absolutt ikke ville så Mac prøvde å gå unna, men båndene hadde blitt snurret sammen så han kom seg ikke bort og da hadde de ikke noen annen måte å løse situasjonen på og de begynte å sloss. Det var ikke en alvorlig slosskamp, ingen av de ble fysisk skadet men jeg ser at MacLurven har en kortere reaksjonstid nå enn tidligere og jeg lar han ikke hilse på så mange hunder som jeg gjorde tidligere. Det er trist for det ble slik fordi en hund ikke tok signalene MacLurven ga og fordi to mennesker ikke passet på at båndene ikke tvinnet seg.

    IMG_1930

    Slik bør ikke båndene være.

  • Hunder liker ikke å få klemmer. Det å holde fast en hund er dumt for da fratar du hunden en utvei. Som oss mennesker liker ikke hunder å bli holdt fast med tvang. Jeg, som MacLurvens eier, kan gi han en klem men han liker det ikke noe særlig, han foretrekker at jeg klør han på magen eller under haka eller aller best nederst på ryggen. Det synes han er så godt at han «danser».

Å ta kontakt med en hund du ikke kjenner.

  • Noe jeg som hundeeier ikke liker er når voksne eller barn enten med eller uten hunder selv kommer bort til oss og forventer at MacLurven skal synes det er helt greit at vilt fremmede tar på han. Hunder flest liker ikke å bli tatt oppå hodet av folk de ikke kjenner godt, det kan være skummelt for dem og de vil prøve å trekke seg unna. Men de fleste hunder elsker å bli kost med under haka og bak ørene. Spør den som går med hunden FØR du går bort til hunden og respekter det eieren sier.

Barn og hunder

  • I min mening skal ingen under 16år gå alene med en hund. Ikke fordi de ikke klarer å kontrollere hunden de selv går med men fordi ingen vet hvem de kommer til å møte når de går ut. I nabolaget vårt er det en boxer som har angrepet 2 hunder og det er ikke vanskelig å forestille seg hvor tragisk det ville vært om et barn gikk med en hund som så ble angrepet. Mine tantebarn på 16 og 13år får ikke gå ut alene med MacLurven eller Sofus, de får holde båndet når vi går tur sammen men møter vi andre hunder skal jeg ha båndet. Dessverre møter jeg ofte unger under 12 år som går tur med både små og store hunder. Det bor en annen Finsk Lapphund i nærheten av oss og dattern i huset på rundt 10-12 år går alene med den, hun har OVERHODE ikke kontroll på den og klarer på ingen måte å holde den igjen om hunden vil bort til noen. Det kan gå veldig dårlig.
    En hund er ikke et leketøy, ville du latt 10åringen din trille vogna med babyen din alene på snø og is i nedoverbakker? Eller latt henne gått tur med 3åringen din langs en bilvei alene?

Hannhunder SKAL bjeffe og sloss med andre hanner.

  • Tull og tøys.

Hopping

  • Hunder hopper opp på folk fordi de er glade, ivrige og nyskjerrige. Det er en uting men ikke like enkelt å få bukt med. Små hunder er verre til å hoppe opp enn store fordi vi som har små hunder ikke bryr oss om å trene de små på samme måte som de større.
    Jeg personlig dør litt hver gang en stor hund hopper opp på meg selv om jeg kjenner den. Men jeg blir så redd og foretrekker at både store og små hunder holder alle 4 potene i bakken. Men når det er sagt har jeg ikke klart å få MacLurven og Sofus til å la være å hoppe opp når de er ivrige og glade.

Skumle ting…

  • Hunder synes rare ting er skumle. Som barn på akebrett eller mennesker som bærer på plastposer eller syklister som kommer susende forbi eller sortsekker som blafrer i vinden eller synging på radioen… Det er veldig mye som – for oss mennesker – er rart som skremmer hunder. Og hva reagerer ofte hunder med når de blir usikre? Jo, de bjeffer.

Hunder er som mennesker.

  • Hunder er følende, tenkende skapninger akkurat som mennesker og på samme måte som oss mennesker liker slett ikke alle hunder alle hunder. Vi mennesker er bare flinkere til skjule det. Det bor en Breton i oppgangen ved siden av oss og både Sofus og MacLurven HATER den hunden dypt og inderlig. Når vi kommer hjem fra tur og den nylig har gått forbi døra vår bjeffer og bråker Sofus og MacLurven selv om de ikke ser den andre hunden.

    img_4419096081fce

    En Breton er en fuglehund som ser slik ut.

Diverse

  • Når barn hyler og løper sin vei når de ser en hund gjør de situasjonen verre. Jeg er klar over at barn ikke skjønner at om de hyler og løper motsatt vei så blir hunden nyskjerrig og lurer på hva de holder på med. Men jeg vil gjerne at de voksne lærer barna at hunder ikke er noe å være redde for men som skal respekteres og lærer barna hvordan de skal oppføre seg.
  • Hunder følger etter folk fordi de vil lukte hvem de er. Jeg har lagt merke til at når vi går tur og møter noen som går motsatt vei så følger MacLurven ofte etter vedkommende et par skritt, det virker som at han vil lukte hvem de er. Han ønsker ikke å hilse på eller bli kost med han vil bare lukte litt og så går han glad videre med meg etterpå.
  • Hunder kjenner igjen mennesker og andre hunder på lang avstand. Det synes jeg er så rart. Selv mennesker uten hund kjenner de igjen men det hender også at de tar feil og at vedkommende bare ligner på noen de kjenner. Sofus var knallsøt da han var liten og vi var på bytur, han bråstoppet foran et butikkvindu og halen gikk som en vindusvisker for han trodde det var tantebarne mitt Preben. Utstillingsdukka hadde nemlig på seg store joggesko, saggebukse, hettegenser og caps og det brukte Preben å ha på seg også.
  • Noe som gjør meg trist er når vi møter mennesker som er så redde for hunder at de går over eller uti gata til vi har gått forbi, selv om hundene mine ikke ser på eller bryr seg om dem i det hele tatt. Jeg skjønner at enkelte er redde for hunder men blir trist av at de er så redde så snille hunder som jeg har. Jeg ønsker ikke at de skal hilse på hundene mine men jeg vil gjerne at de skal oppføre seg normalt og bare gå forbi oss.
4 thoughts on “Ting jeg synes alle bør vite om hunder.

  1. c'est la vie!

    Viktig tema! Bra du skriver om det 🙂 Selv er jeg jo litt småredd etter at jeg som seksåring ble overlatt til meg selv med eb St. Bernards. For meg var det en kosebamse, og dessverre endte jo det opp med arret jeg har ved høyre munnvike. Det var hverken hunden eller min skyld, men onkelen min som hadde latt oss vært alene. Han var veldig lei seg etterpå, og heldigvis gikk det ikke verre …

  2. bettebett Innleggsforfatter

    Takk for det Hege, vi har jo hunder overalt oss i Norge men det eneste mamma og pappa lærte meg var å ikke gå bort til hunder jeg ikke kjenner. Mine besteforeldre hadde en elghund og jeg brukte han som hodepute… ingen forklarte meg at jeg måtte følge med på OG respektere reaksjonene hans. Vi nordmenn tar det for gitt at vi kan hunder.

    Takk og pris for at det gikk bra med deg! Som du sier kunne det gått værre men det var ille det som skjedde med deg også siden du over 35år etter fremdeles er småredd hunder. Om du tør vil jeg gjerne at du møter MacLurven når du kommer hjem til sommern og jeg lover jeg skal forklare alt slik at det blir et godt møte. 🙂

Legg igjen en kommentar

