Trening hver mandag!

Jeg vet ikke om det er våren eller at solen og dermed dagslyset har kommet tilbake men jeg har tatt tak i hundetrening igjen.

MacLurven er en fantastisk hund på alle områder men jeg har ikke vært flink nok til å trene med han. Han kan å slippe og han kommer – stort sett – på innkalling og det er den eneste treningen jeg har prioritert. Det betyr jo at han har, eller jeg har, noen utfordringer med han. Som:

  • Ringeklokka
  • Bjeffing på hunder vi møter
  • Glede/iver som fører til at han hopper opp på folk
  • Glede/iver etter å skulle bort til hunder han kjenner eller har lyst til å hilse på
  • Trekking i bånd
  • Han legger seg ned så snart jeg tar i halen eller bakføttene hans når jeg vil han skal stå
  • Osv
  • Osv

Men det er jo heldigvis aldri for sent å lære en hund nye triks og vi har begynt treningen.

For noen uker siden kjøpte jeg et nytt kobbel som kun er en meter langt, for  jeg oppdaget jo at kobbelet vi brukte som var rundt 2 m lå å subbet i bakken mesteparten av tiden. Så jeg kjøpte et oransje Hunter kobbel som vi konsekvent har brukt på hver tur etterpå.

Tidligere brukte jeg både vanlig kobbel på 2 meter og fleksibånd, fordi jeg hadde dårlig samvittighet fordi jeg ikke har en hage – og derfor brukte jeg fleksibånd slik at han skulle få svinse og svanse og lukte det han ville. Men han trakk jo så forferdelig! Hvorfor han syntes han måtte trekke mer da han hadde 10m diameter å bevege seg på enn med 4m i diameter skjønte og skjønner jeg fremdeles ikke. Men han gjorde nå det, og jeg fikk så vondt i armene og skuldrene – til og med fingrene fikk jeg vondt i.

Men etter jeg kun bruker det korte kobbelet på 1 meter trekker han ikke så mye. Det forutsetter at jeg posisjonerer meg nærmere brøytekanten eller trærne så han rekker frem for å lukte/tisse men det er ikke et problem og det er fantastisk godt å gå tur uten å få vondt – humøret mitt har blitt bedre også 🙂

Jeg fant ut at jeg trenger å ha noen å trene sammen så jeg bestemte meg for en stund siden at hver mandag kveld etter kveldsturen skal vi trene. Enten alene eller sammen andre og heldigvis bor jeg jo sammen søstra mi som også har hund så jeg har alltid noen å trene sammen. Mandag i forrige uke var første treningsøkt og vi bestemte at vi skulle gå tur hver for oss for så å møtes på en parkeringsplass i nærheten – uten å la hundene hilse når vi møttes igjen. Og det gikk kjempebra! Utstyrt med godbiter gikk vi mot hverandre mens jeg belønnet MacLurven hver gang han så på meg istedenfor Sofus. Vi holdt ikke på mer enn 10 minutter men det var en start og neste mandag skal vi til pers igjen. Men jeg bør nok sette opp en plan for hva jeg vil trene på og hvordan jeg skal gå frem.

I dag tok jeg forresten opp lyden av ringeklokka vår på iPhonen min så skal jeg spille av når han minst venter det, så får jeg håpe naboene ikke blir sure. 🙂

Det blir en spennende vår og foreløpig kan Sofus uvitende sove om hva som venter 🙂

IMG_2133

Legg igjen en kommentar

