Hmm.. godbiter funker???

jio

Vi har, helt siden vi fikk Sofus for snart 4 år siden, vært forsiktig med å gi godbiter.

Hundene får aboslutt godbiter, ofte bare fordi de er søte, men det å skulle gi masse godbiter under en treningsøkt er vanskelig. Ganske ironisk når du se hvor «godt hold» det er i både søstra mi og jeg, vi gir oss selv ALTFOR mange godbiter. Men hundene lever jo sunnere enn oss og derfor har jeg slitt med den mengden godbiter både bøker og kursholdere sier vi skal gi under en treningsøkt.

Men nå har jeg da innsett at det funker!!! I kveld skulle jeg egentlig trene vent med MacLurven men hadde ikke mange nok godbiter så vi trente på å ha kontakt med meg når vi møtte andre hunder isteden. Vi møtte først en hvit Samojed som også er en bjeffer til vanlig men både den og MacLurven var stille i kveld. MacLurven at den andre hunden var der men brydde seg ikke om den! SUKSESS!!!! Vi møtte også et par pudler og han bjeffet ikke på dem heller, men så gikk jeg tom for godbiter og det ble verre å få kontakt men ikke umulig så vi hadde en kjempefin tur.

Godbiter funker også på både ringeklokka og bjeffing på verandaen, og det tok meg jo bare 2 år med MacLurven å skjønne dette!

Etterhvert kan jeg, når de har lært at det lønner seg å følge med på meg og ikke bry seg om den andre hunden, kutte ned på mengden og intervallet jeg gir godbiter. Så velkommen etter sier jeg til meg selv, og ser etter flere kameler å svelge 🙂

5 thoughts on “Hmm.. godbiter funker???

  1. Ellen

    Det der er en fin oppdagelse å få Elisabeth, når man endelig får knekt en knode 😀 Det jeg gjetter på at du også vil oppdage er at jo mer MacLurven blir trent jo bedre vil det funke, og du vil kunne bruke mindre godbiter på sikt 🙂

    Har egentlig aldri skjønt hvorfor man prøver å kutte ned på godbiter i trening, altså, vi bruker jo mye lek også, men mye godbiter. Dog, vi bruker mye kjøttprodukter og da kjennes det ikke like usunt ut, også stryker vi bare tilsvarende fra måltidene, eventuelt hopper over et måltid om vi har trent mye 🙂

  2. bettebett Innleggsforfatter

    Godbiter for hund = Sjokolade, snop og snacks for mennesker…. mao noe usunt som en ikke bør spise for mye av… det er slik hodet mitt er koblet… men jeg kunne begynne å kalle det for treningsbiter istedenfor godbiter, kanskje det vil hjelpe 🙂

    Er helt enig med det er en veldig fin oppdagelse og jeg er så glad at vi lærer så lenge vi lever. MacLurven tar jo ting kjempefort også så han gjør det enkelt for meg. 🙂

    Jeg er ikke flink nok til å lage kjøttgodbiter selv men det vil jo være både billigere å bedre enn det vi kjøper i dyrebutikken. Jeg vet det finnes en hunde-kokebok, kanskje jeg skulle lånt den på biblioteket? Hvilke kjøttprodukter bruker dere i treningssammenheng annet enn pølser og kjøttboller?

  3. Kjersti

    Er det ikke moro når det går opp et lys og ting fungerer? 🙂 Jeg har det også sånn av og til, tror det å trene på akkurat den tingen er totalt umulig, helt til jeg får input fra ett eller annet sted om en ny måte å tenke på rundt problemet mitt, og vips, så funker det jo 🙂

  4. bettebett Innleggsforfatter

    Ja! Det er utrolig hjelpsomt å få en annens synspunkt på ting og tang. Vi ser jo oss ofte blinde på det vi selv gjør.

  5. Ellen

    Har kokt storfelever ved noen anledninger, samt kylling (vet mange tørker det, det har jeg ikke prøvd, men tar de gangene vi har det rester fra maten vår og skyller av eventuelt krydder og sånn. Kokt kylling er visst også bra godbit), svin (kjøpte billig ribbe før påske som vi egentlig gir til mat, men har kuttet av svoren, den er super som godbiter, både tørket og fersk). Også blir det jo litt halvfabrikata i perioder også; Fiskekaker som oftest, dernest kjøttboller, leverpostei (leverpostei er en veldig drøy godbit for oss), og en sjelden gang pølser (Thorvald er ikke voldsomt glad i det). Det meste av rent kjøtt går an å tørke, koke eller steke egentlig, trikset er å få det håndterbart og fortsatt beholde fuktighet og spennende smak 🙂 Burde bli flinkere til å eksperimentere, merker jeg.

    Skal vi på utstilling eller trene på noe veldig vanskelig bruker jeg gjerne koteletter som stekes med pittelitt krydder på, men dette er spesialgodbiter og ikke noe vi gir ofte 😛

    Bruker også helt vanlig tørrfor endel, Thorvald er glad i det som godbiter 🙂 Eller andre tørre godbiter. Bruker til sammen antageligvis 50/50 med kjøtt og «vanlige» godbiter, i perioder mest kjøtt, i andre perioder mest tørt. Litt avhengig av hvor mye aktivt vi trener og sånn 🙂

    Det går også an å lage godbiter av Vom og Hundemat, har ikke testa ut det selv. Tror det finnes noen oppskrifter på det om du googler 🙂

Legg igjen en kommentar

