Empatiske hunder?

Er hunder empatiske skapninger? Det har jeg lurt på lenge.

Store norske leksikon forteller oss at empati er «(evne til) innlevelse i et annet menneskes situasjon eller tankeliv; innføling.»

Jeg vet at de har empati med andre hunder fordi da Sofus ble operert og lå neddopet på stuegulvet gikk MacLurven rundt han, luktet masse på han før han la seg ned ved siden av han og han ble liggende til Sofus var våken.

Jeg vet de har empati med andre hunder ut fra hvordan Sofus og MacLurven oppførte seg da Orkan hadde vondt i ryggen sin. Til vanlig er det bjeffing og springing og herjing men da Orkan ikke var helt bra forholdt de seg helt rolige alle tre.

IMG_0117 copy

Men har de empati med mennesker? Jeg velger å si nei, for når jeg har vondt i skuldrene/armene/ryggen/kneet/ankeln eller et annet sted og vi er ute og går tur så trekker de like mye som når jeg ikke har vondt. mao de bryr seg ikke om de gjør at jeg får vondt.

Jeg velger å si nei fordi når jeg har migrene og sitter inne med caps og solbriller på bjeffer de like mye på ballen under sofaen som når jeg ikke har migrene.

Er de glade i meg? Ja

Setter de pris på meg? Ja

Er jeg gudinnen over alle gudinner i deres øyne? Ja, så lenge det ikke er noen andre hunder eller noen andre som er mer interessant akkurat da.

Men har de empati med meg? Nei.

Untitled-3-640x443

7 thoughts on “Empatiske hunder?

  1. Ellen

    Jeg tror også at de har en form for empati, men ikke helt på samme måte som vi mennesker har 🙂 Jeg tror for eksempel at de er veldig vare på om noe er annerledes.

    For eksempel, når Thorvald fikk PL-diagnosen sin var jeg jo mildt satt ute av meg hele den kvelden, og Thorvald lå kliss inntil meg nesten hele tida. Han er jo en kosegris som liker å ligge inntil, men han var mye mer intens den kvelden, hele natta også lå han i senga, han pleier å være mye mer til å hoppe opp og ned. Kan være tilfeldig, men tror han merka at jeg var rar. Han tok tilogmed med seg en leke opp i sofaen og slengte den i ansiktet mitt 😛

  2. bettebett Innleggsforfatter

    Jeg vet jo at forskjellige mennesker har forskjellig «mengde» empati, så kanskje det er individuelle forskjeller på hunder også?

  3. bettebett Innleggsforfatter

    Og når jeg tenker meg litt mer om var jo Sofus som Thorvald da storesøstra mi var syk. Så kanskje de merker slike ting men ikke vondter som jeg har.

  4. Lisa B.

    Var en artikkel på Dyrebar sine sider for et par dager siden som tok opp mye av det samme 🙂
    Jeg var først skikkelig uenig, men så tenkte jeg over ulike situasjoner jeg har opplevd både med Ivo og andre hunder og ble plutselig mer enig i påstandene i artikkelen 🙂
    Tror allikevel, som den ene forskeren påpeker, at hunder føler og tenker mer enn vi aner, forstår og vet om. For selv om mye ikke er kartlagt og bevist, kan det likevel eksistere og være vanskelig å finne fysiske bevis på 🙂 Dessuten velger jeg å tro at det er med hundene som med oss; noen har litt tydeligere/mer definerte og framtredende trekk ved personligheten enn andre og ofte på ulike områder.
    Her er artikkelen: http://www.dyrebar.no/artikkel/hva-tenker-hunden-20356933

  5. Tilbaketråkk: MacLurven den Følsomme | Hakasitas Askeladden - MacLurven

Legg igjen en kommentar

