Er PL vanlig hos lapphunder?

Før jeg fikk MacLurven hadde vi jo bare Sofus som er en Cavalier King Charles Spaniel og Cavalierene er jo «kjent» for å ha en del sykdommer/lidelser deriblant PL – Patellaluksasjon.

PL er kort sagt at kneskåla går ut av ledd og Sofus har dessverre hatt det på begge bakbena, først på det ene og ganske nøyaktig 51 uker etter på den andre. Det går veldig bra med han i dag, har har sterke muskler og full bevegelse i alle ledd.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Dette ble tatt nyttårsaften da han fikk første foten ut av ledd, jeg bar han mesteparten av turen.

 

DSC01879 copy

En barbert hundebakfot ligner på et kyllinglår, her er han dagen etter han var operert.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Men bare 3 måneder etter foten først gikk ut av ledd sprang han rundt som ingenting var skjedd.

Så da jeg skulle skaffe meg en hund hadde jeg PL i bakhodet for jeg ønsket ikke at hund nr 2 skulle måtte gå igjennom det Sofus hadde vært igjennom og leste til min glede at lapphunden ikke var plaget med PL. Lapphunden skal øyelyses og HD-røntges og det er alt og det tolket jeg den gangen som at lapphunden aldri har problem med noe annet enn øynene og hoftene.

MacLurven er jo en av tre og heldigvis har hverken han eller søsknene har noen gang vist tegn til PL de 2 årene de nå har levd. Mac er fra første kullet til mammaSita og i vinter ble kull 2 født, 3 nydelig kremfargete og 3 nydelig viltfargete valper ble det men da valpene var rundt 3 måneder ble det dessverre påvist PL grad 2-3 på en av dem. Det var et stort sjokk for hele Hakasitasfamilien og Katrine og Hans Petter fikk sjekket mammaSita med en gang og det viste seg at hun har grad 1, faren til MacLurven (men som ikke er far til de siste valpene) ble sjekket og han var helt fri, Ellen fikk sjekket Thorvald og han fikk påvist grad 2, jeg sjekket MacLurven og han er helt fri og flere av de andre valpene ble også sjekket og det viste seg at noen av dem hadde en eller annen grad av PL.

Ellen og John Arne hadde planlagt å bruke Thorvald i avl men har trukket han fra markedet etter han fikk påvist PL og jeg var og er fremdeles veldig stolt av hvor ansvarlige hundeeiere de er for det er slett ikke et krav at hundene som skal brukes i avl skal teste fri for PL. Så lenge de tester fri for en øyesykdom og er fri eller har en svak grad av HD kan de brukes.

Ellen og jeg var jo på skogtur med hundene mandag denne uken og mens MacLurven og Thorvald sprang rundt omkring og herjet slik de alltid gjør – snakket vi om dette med PL og hvorvidt det er utbredt bland lapphundene. Hun vet av flere som har fått påvist PL på lapphundene sine og kanskje er det et godt skjult problem med rasen vår.

Det er en «enkel» måte å få bort PL og det er å IKKE bruke hunder med PL i avl punktum Men NKK og raseklubbene er ikke lett-endrede organisasjoner men jeg håper det blir mer vanlig å sjekke de hundene som skal avles på og at det ganske snart et krav om å sjekke PL på samme måte som vi HD røntger hundene våre slik at rasen kan bli/fortsette å være frisk, sunn og sterk. Det har vi ingenting å tape på.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Thorvald og MacLurven. Skjønner forresten ikke hvorfor MacLurven alltid ser så dopey ut ved siden av Thorvald? Bare fordi Thorvald er så sabla vakker… ler

3 thoughts on “Er PL vanlig hos lapphunder?

  1. Lisa Bustadmo :-)

    Stakkars Sofus 😦 Bra han ikke lider noe til daglig i hvertfall :-/
    Thorvald er vel forresten friskmeldt av spesialist nå? 🙂 De dro jo til Stjørdal og fikk kontrabeskjed og motsatt diagnose av hva den faste dyrlegen hadde påvist? 🙂

  2. bettebett Innleggsforfatter

    Takk, det er veldig godt å se at Sofus er som før han fikk problem med føttene. Han er med i skogen, i fjæra, på fjellet… han er med overalt hvor MacLurven er og vi har aldri sett at han har problem.
    At Thorvald ble friskmeldt er FANTASTISK men litt «skremmende» og med det mener jeg at kan vi ikke stole på hva dyrlegen sier? Må vi begynne å gå til to forskjellige dyrleger for å være sikker på at diagnosen blir riktig?

  3. Lisa Bustadmo :-)

    Det er sant, man blir litt skeptisk til vurderingene de gjør når to dyrleger kan komme frem til to så vidt forskjellige konklusjoner 😛
    Men hvem andre skal vi stole på om ikke dyrlegene kan gi oss riktige svar? Og hvor ofte bør man dobbeltsjekke ting lurer jeg på, når det kommer frem slike tilfeller hvor det er så vidt forskjellige resultater?

    Samtidig tenker jeg at uansett HD eller PL-påvisning, så sier jeg meg enig med de som mener at hundene bør få ha et mest mulig «normalt» liv med mye aktiviteter, mosjon osv uten å ta de store hensyn før evt. hunden viser tegn til smertepåvirkning eller generelle plager som følge av diagnosen.

    Så får vi krysse fingrene for Sofus og at han slipper de store problemene 🙂

Legg igjen en kommentar

