En oppdatering til «Pinlige hannhundproblem»

I går skrev jeg om at jeg tror MacLurven har fått forhudskatar og morges ringte jeg dyrlegen og etter å ha forklart usikkerheten rundt problemet fikk jeg time i 11 tia.

dscn00012

Dette er den jeg kjøpte.

Byåsen Dyrehopsital har de ikke drop-in timer men timebestillinger og i begynnelsen syntes jeg det var tungvindt å måtte bestille time istedenfor å dra og bare vente, men etterhvert ser jeg jo at det er mye enklere å ha et tidspunkt å forholde seg til i forhold til å bare sitte og vente.

I hvertfall fikk vi time til Relling i dag og han viste meg hva jeg skulle gjøre.

Han fylte sprøyta og satte på en plastspiss på enden. Ettersom han skulle vise meg hva han gjorde la vi MacLurven på siden slik at jeg så. Mac likte ikke det noe særlig…  Relling satte så spissen mot åpningen og sprøytet inn væska og klemte så igjen slik at det ikke rant ut. (MERK: han sprøytet det IKKE inn i selve tissen men i forhudsåpningen.) Så klemte han litt på det og jeg hørte det skvulpet rundt, det var som når du fyller litt vann i en ballong og klemmer på den. Så slapp han taket, det rant ut og det var alt.

Jeg hadde lest på nettet i går kveld at folk brukte forskjellige væsker til å skylle forhuden, både pyrisept og sterilt vann (vanlig vann kokt opp og så avkjølt) men Relling sa at de anbefalte Forhudrensen eller hydrogenperoksyd som de bruker på klinikken. Det er jo noen bakterier i det som kommer ut og da holder det ikke med vann. Han sa at det er en veldig vanlig ting som skjer når testosteron produksjonen øker og det har jo vært MYE løpetid rundt oss i det siste.  Han sa også at jeg skal skylle to ganger om dagen i 3 dager og at det skal være nok men at det 2-3 uker senere vil komme tilbake. Den eneste måten å unngå det helt på er å kastrere hannhunden for da forsvinner jo testosteronet.  Så dette er noe vi med hannhunder må gjøre en gang i blant, jeg kommer nok ikke til å gjøre det hver gang jeg ser noe komme ut for det plager jo ikke MacLurven, men om det blir mye og/eller det endrer farge/lukt vil jeg jo gjøre det. Det var slett ikke så ille eller vanskelig som jeg hadde sett for meg og jeg er veldig glad for at jeg har en lav terskel for å oppsøke dyrlegen.  🙂

2 thoughts on “En oppdatering til «Pinlige hannhundproblem»

  1. Kjersti

    Så bra at du fikk hjelp! Nairo er min tredje hannhund, og det er fullt mulig at både han og de andre hundene har hatt forhudskatarr, men jeg har aldri merket noe til at de har hatt ubehag ved det. Så jeg har aldri gjort noe med det heller. Jeg følger jo med, og som du sier, hvis det endrer farge og/eller lukt, og jeg ser at hunden er plaget på noen måte, vil jeg jo selvsagt gjøre det jeg kan for å hjelpe til.

  2. bettebett Innleggsforfatter

    Mac er jo min første hund og alt som vi ikke har vært bort i før med han eller Sofus gjør at det blir litt skummelt 🙂 Det kan også godt være at begge to har hatt katar før men at jeg ikke har lagt merke til det, sannsynligheten er stor for det 🙂
    Heldigvis får jeg aldri følelsen av å kaste bort tiden til dyrlegen, samme hvor dumt spørsmål jeg kommer med 🙂

Legg igjen en kommentar

