Blomsterbilder

Nå har ferien dessverre vært over en stund men jeg har ikke somlet meg til å gå igjennom bildene før nå. Jeg vet at jeg tar altfor mange bilder, både av blomster og hundene men de er da så fine! 🙂

Jeg ELSKER ELSKER ELSKER liljer! De er de enkleste blomstene i verden, bare sett de i jorda og la de styre seg selv… OG…. de formerer seg selv.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

IMG_2803a

Disse gule og oransje kjøpte jeg på nærbutikken i fjor og satte de i jorda da de hadde blomstret ferdig. Nydelige!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Disse lot jeg være igjen hjemme og blomstret pent mens jeg var borte.

IMG_2699a

IMG_2698a

Disse brannliljene har vi «alltid» hatt på hytta. De blir høyere og høyere for vært år, god mulig fordi det blir mer og mer skygge slik at de må strekke seg for å få litt lys. Disse finnes i annenvær hage på Fosen og vokser vilt langs veien. Et nydelig skue 🙂OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Dette er en daglilje som er helt nyinnkjøpt av året. Jeg angrer litt på fargevalget for jeg liker den ikke helt men jeg blir sikkert vant til det etterhvert.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

I fjor høst gikk jeg litt amokk på et blomsterfrøsted og jeg kjøpte Cosmos, en blomst jeg synes er kjempefin men pga været vi hadde i sommer tok det MYYYYYE lenger tid før de blomstret enn jeg hadde regnet med. Det var først de siste dagene før jeg dro hjem at de blomstret. Den ene krukka hadde mange knopper men ingen blomster 😦

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

IMG_2926a

Disse stemorene tok knekken på noe jeg hadde plantet men de er så fine at det er helt greit. De har sådd seg selv etter i fjor så de skal få stå der neste år også. Som krukke har vi brukt en gammel vedkurv i messing og den er helt nydelig som blomsterkrukke.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jeg sliter litt med timian på hytta, jeg har de andre urtene mine i ei putekasse men timianen liker ikke å ligge utover jorden så jeg fant denne søte hengekurva og den stortrives. OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Dette er en georgine jeg kjøpte på plantasjen i vår og den har kommet seg enormt bra etter den fikk en ny potte. OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jeg husker aldri om dette er prestekrager eller den andre typen men de er sommer!OLYMPUS DIGITAL CAMERA

En georgine sett fra siden.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

De stakkars rosene til mamma har fått gjennomgå med det været vi har hatt. Først 4 uker med konstant regn og vind og så kald tåke og så varme. Men plutselig en dag hadde denne knallgule rosen blomstret ut

IMG_2784a

Men samme kveld kom vinden igjen og plutselig var blomsten borte. Men heldigvis ga ikke rosen opp og nå står det tre klare til å blomstre ut.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Disse ble også kjøpt inn i fjor høst og jeg aner ikke hvordan de vil bli, de hadde ikke blomstret ut da jeg dro men mamma har lovt meg å ta bilde når de gjør det. Men de blir tydeligvis lyserosa!OLYMPUS DIGITAL CAMERA

For de av dere som er bær-folk tror jeg dette blir en bærhøst. Kirsebærene er fine og røde allerede.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Denne ripsbusken har vi nettopp satt ned, vi fikk det av en hyttenabo som holder på å rydde litt . Flott for oss!OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Bringebærene er det et tonn av rundt oss men siden det har vært så vått kan det være at en del ikke blir modne.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Markjordbærene var modne tidlig i sommer og har produsert bær i hele sommer.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

2 thoughts on “Blomsterbilder

  1. Kjersti

    Jeg synes georginer er superfine, men har aldri turt å prøve meg på de selv. Nå skal jeg få noen knoller av en nabo til høsten, så får vi se om jeg klarer å overvintre de og om det blir noe av de neste år. Kommer til å plante de i store potter for å gjøre det enkelt for meg selv når de skal graves opp igjen. Den øverste georginen din, den hvite, har jeg aldri sett før, jeg har bare sett varianter av den rosa du har. Vakre!
    Og den gule rosen, ÅH! Roser er vel den blomsten som ligger mitt hjerte nærmest, og den dagen jeg får god nok råd til å virkelig gjøre noe med hagen, så skal jeg ha masse masse masse roser 🙂

  2. bettebett Innleggsforfatter

    Jeg har alle georginene mine i potter, mest fordi hytta vår ligger på berg og det dermed ikke er så mye jord der men også fordi da slipper jeg å grave opp løkene. Det er jo bare å sette inn krukka og la den stå til våren kommer 🙂
    Den hvite georginen hadde ikke jeg sett før heller, men jeg fant den og en rosa en på Plantasjen (http://bettebett.wordpress.com/2013/07/03/pa-verandaen-min-na/) og de har mørkegrønne blader! Jeg vet ikke hva slags georgine det er men de var vakre! Den rosa måtte bøte med livet under en av regndagene/tåkedagene vi hadde i sommer, men jeg skal prøve å få til en avlegger 🙂

    Roser er også vakre, jeg liker at det er så mange forskjellige typer. Min farmor satte ned en gammeldags rosebusk da de bygde hytta for 50 år siden og den blomstrer enda. Jeg klipte den kraftig ned i år for det har ikke blitt gjort siden den ble plantet og det blir spennende å se om den satte pris på det 🙂 Blomster er herlige! 🙂

Legg igjen en kommentar

