Høstplaner

Nå er høsten her og foreløpig har den vært like våt som sommeren tidvis var. Og med høsten kommer planer. Høsten er litt som nyttårsaften for meg, etter sommerferien er det en super mulighet å endre ting eller starte ting eller slutte med ting.

Jeg elsker jo å legge planer, det er av og til MYE morsommere å planlegge noe enn å gjennomføre de. Derfor har jeg i god tradisjon laget en treningsplan for MacLurven og meg.

Ellen og Thorvald holder jo på med lydighet og det er noe jeg tror vil være nyttig for MacLurven også. Vi skal ikke konkurrere – jeg vet ikke hva jeg har i mot konkurranser men jo mindre krav jo bedre 🙂  Lydighet vil også være noe jeg kan gjøre med Mac de dagene jeg har vondere enn vanlig og det ikke blir så lange turer som vanlig.

Jeg har sett på reglene for lydighet og funnet det jeg ønsker å trene på. Det blir:

  • Bli, om det er å sitte, ligge, stå eller gående går for det samme. Han skal bli værende i det han gjør når jeg sier det.
  • Vise tenner – dette er jo lurt i forhold til når vi er hos dyrlegen og ellers også
  • Dekk
  • Stå
  • På plass – dvs at han skal komme på min venstre side med baken helt inntil foten min.
  • Innkalling – dvs at han kommer når jeg ber han om det.
  • Dekk, sitt og stå på avstand – dvs at jeg kan be han om å bli og så gå fra han og så be han ligge, sitte eller stå der han er uten å komme til meg.
  • Kanskje om vi går tom for andre ting å trene på skal vi prøve oss på apportering.

Han kan ikke så mye av dette fra før.. han kan å sitte og han kan så vidt å ligge men innkalling er han god på.

Vi har en grusbane et stykke fra der vi bor og det vil være et egnet sted å trene, det er også et par skolegårder ved oss så vi skal alltids finne et sted. Jeg har tenkt å bruke klikkeren i innlæringen for den har jeg brukt før og han er veldig keen på den.

Så lydighetstrening er del 1 av høstplanen min. Del 2 er mer trening for meg enn han. Vi går jo noen faste runder og jeg bruker SportsTracker på iPhonen min til å ta tiden og avstanden på turene vi går og jeg tenker som så at på 2 måneder skal jeg gå turen 5 minutter raskere. MacLurven skal gå med kløv så det blir trening for han også. Det vil bare funke når jeg og MacLurven går alene for når vi går sammen andre skravler vi jo sånn at tiden flyr. Men det er altså høstplanene mine og i dag var første dagen. Mac og jeg gikk 3,26km på 39,56minutter og om alt går etter planen vil vi om 2 måneder gå den turen på 35minutter.

I forbindelse med disse planene var jeg på Løplabbet i dag og kjøpte skikkelige sko med demping slik at jeg ikke får så vondt når jeg går på asfalt. Fantastisk stilig blåfarge og FANTASTISK gode å gå med så dette blir bra!br_glycerin_w_120137_560_o

2 thoughts on “Høstplaner

  1. bettebett Innleggsforfatter

    Takk skal du ha 🙂 Forhåpentligvis klarer jeg å gjennomføre planene denne gangen, det har en tendens til å skli ut etter kort tid.

Legg igjen en kommentar

