Å, disse fordommene!

Jeg synes jo det er greit å få utfordret fordommene mine, men når skal de ta slutt???

Jeg har tidligere fått utfordret mine fordommer mot bikere og jeg har skrevet om hvordan jeg opplever en del innvandrere reagere når de ser oss.

Jeg trodde jeg hadde god oversikt over mine forutinntattheter, helt til i går kveld. Vi var ute å kjørte og ser ei dame i burka ved bussholdeplassen nære oss og jeg sukker litt inni meg og skulle ønske DE ikke alltid var så redde oss. DE springer jo uti veien når de ser oss og jeg blir lei meg. Jeg rekker å tenke «lurer på hvor mange år det tar før jeg ser en av DEM med hund» før damen snudde seg og jeg så båndet til hunden ved siden av henne. SMEKK!!!! Der kom alt i fleisen på meg og jeg begynte å le. Når skal alle disse forutinntatthetene forsvinne? 560074016

3 thoughts on “Å, disse fordommene!

  1. bettebett Innleggsforfatter

    Ler. Jeg tror jeg holder på å konkludere at fordommer dvs forutinntatthet er naturlig for oss mennesker. Det kommer sikkert fra da vi bodde i huler og måtte være varsom på alle som ikke så ut eller oppførte seg som oss. Det betyr ikke at vi ikke skal jobbe med å bli mer tolerant men ettersom det er i naturen vår er det mer forståelig og gjør oss ikke nødvendigvis til «slemme» mennesker.

  2. Kristina

    Haha! eg må ærleg innrømme at akkurat på det punktet der så er eg like forutinntatt som deg!! Har hatt sååå mange opplevingar der dei gjer akkurat slik du sei; hoppar ut i vegen for å unngå hundar, sjølv om hunden ikkje så mykje som ser på dei eingong. Og så har du også hylarane. Men det er vel kanskje slik at det i mange kulturar ikkje er så vanleg å ha hund, og det ein ikkje kjenner så godt, det fryktar ein gjerne. Så reaksjonen til mange innvandrarar når det gjeld hund er vel eigentleg nokså naturleg i grunn. Men utruleg artig at du vart motbevist akkurat der! Eg hadde nok flirt eg også 🙂

Legg igjen en kommentar

