Trening – oppdatering

Jeg har tidligere skrevet om treningsplaner både for våren og høsten, om at jeg nå bare skal bruke det og det båndet og aaaaaldri det eller det båndet igjen. En gang må jeg slutte å tenke aldri og alltid for jeg begynner å bli lei av å svelge alle disse kamelene. Jeg skal heller fokusere på hvor fordømt flink MacLurven egentlig er, hvor oppmerksom han faktisk er på hva jeg ber han om og hva jeg gjør og at han får all det mentale og fysiske stimuli han trenger.

I går begynte jeg igjen å tenke at jeg må jo trene med han! Jeg må jo finne noe han kan lære seg eller gjøre bedre! Så jeg fant ut at jeg skulle trene på at han ikke skal trekke når vi går i skogen selv om han har et kortere kobbel på enn vi vanligvis har. Vanligvis bruker jeg enten langline eller flexibånd når vi er i skogen og han er kjempeflink til å følge med hvor jeg er og jeg trenger sjelden å trekke han etter meg eller kjefte fordi han trekker og da må han jo kunne det med kortere kobbel også… Så jeg pakket hunden, kløvet og det kobbelet jeg hadde sett meg ut i bilen og satte kursen mot Granåsen (det er ikke lange stykket).

Jeg satte så kløven på, festet godbitveska rundt livet og hadde klikkeren klar og så satte vi avgårde.. MacLurven trakk og jeg stoppet til han sluttet, klikket og tilbød en godbit han overhode ikke var interessert i. Han spyttet den faktisk ut. De første 10 metrene tok laaaang tid, noe som i grunnen ikke er så veldig rart siden det er en stor parkeringsplass og mange mange mange maaaang hunder har gått der og markert på de trærne og steinene. For så snart vi kom forbi «inngangspartiet» trakk ikke MacLurven noe mer men gikk fornøyd der han gikk. Siden han er vant til lengre kobbel tok det litt tid før han skjønte at han ikke kom lenger, men han oppførte seg kjempebra.

IMG_3646

Det var ble en kjempefin tur da jeg sluttet å mase om trening, vi liker jo fremdeles ikke brede fine skogsveier og rotet oss faktisk bort da vi fant en liten sti vi syntes så spennende ut. Men delen av skogen som vi var i var ikke så veldig stor og vi var bare lost i 10 minutter før vi kom inn på en skogsvei igjen og snart var vi tilbake til bilen. sukk.. .Vi skal prøve å «gå oss bort» igjen i morgen. Forhåpentligvis blir det litt bedre vær, ihvertfall oppholdsvær!

Moralen i dette innlegget er at jeg skal slutte å finne på ting jeg skal trene med han og heller kose meg med at jeg har en kjempeflink hund. Noe jeg derimot SKAL trene på er når vi går tur sammen noen andre med hund for da er det vanskeligere å nå inn til han. Men i hverdagen skal jeg slappe litt mer av.

4 thoughts on “Trening – oppdatering

Legg igjen en kommentar

