Hyttetur med Sofus

Denne helga dro jeg på hyttetur med ei venninne og byttet hund med søstra mi, så Sofus ble med meg på hytta mens MacLurven ble hjemme hos tante. Før vi dro gikk vi en liten tur rundt på Ringve Botaniske Hage og der har de tømt andedammen for å rydde opp litt og det så skikkelig trist ut. Men det blir sikkert bra når de blir ferdige 🙂

IMG_3760 copy copy

IMG_3762 copy copy

Det var ikke så mye som blomstret på Ringve men jeg gikk forbi denne busken/treet med knallrøde bær/frø/blomster. Jeg fikk ikke med meg hva det het så det får bli neste gang 🙂

IMG_3765 copy copy

Årsaken til at Sofus ble med meg på hytta var at jeg savner å være alene sammen han, han var jo enebarn i nesten 2 år før MacLurven kom og jeg savner å bare kunne fokusere på Sofus. Sofus og MacLurven har VELDIG forskjellige personligheter, hvor MacLurven er utadvendt og energisk er Sofus mer reservert. Sofus forsvinner litt i bakgrunnen når MacLurven er der og jeg er ikke flink nok til å se bare Sofus. Men vi koste oss masse i helga, det var meldt storm og relativt dårlig vær så det ble ikke så mye utetid som jeg hadde tenkt. Det er også en stor forskjell på Mac og Sofus, MacLurven ELSKER vær. Han er akkurat som meg, jo dårlige vær jo bedre er det nesten. Når vi er på hytta vil MacLurven være ute hele tiden mens Sofus helst vil være inne, spesielt om det regner.

IMG_3770 copy copy

Sofus er heller ikke alltid superhappy for å skulle gå tur, spesielt i dårlig vær eller i mørket men man må bare «motivere han» dvs dra han forsiktig etter seg til han gir opp og blir frivillig med. Ene gangen vi var ute gikk vi opp til denne lille toppen hvor vi så ned mot havna og hurtigbåten kom akkurat da og Sofus bråstoppet for å se om det kom besøk til han. Han er slik når bussen kommer også, da stopper han for å se om det kommer noen. Da han var liten brukte nemlig han og jeg å møte søstra mi på bussholdeplassen da hun kom hjem fra jobb, derfor er buss = noe positivt og det samme gjelder hurtigbåten. Han ble stående lenge å se om det kom noen men det gjorde det jo ikke…

IMG_3771 copy copy

jeg synes billedteksten her burde være «Men tante vi har jo nettopp vært ute! Jeg har jo ikke tørket fra forrige gang enda!!!!!»

IMG_3776 copy copy

Siste dagen var det endelig oppholds vær og jeg fikk gjort en del hageting jeg hadde planlagt og Sofus måtte pent finne seg i å bli med. Det er enda en forskjell på Sofus og MacLurven, for om MacLurven hadde vært der hadde han fulgt med på alt jeg gjorde. Om jeg flyttet på en stein ville han hatt nesa si under steinen for å se om det var noe spennende der og hadde jeg fylt opp trillebåren ville han blitt med dit jeg skulle tømme den. MEN Sofus er ikke MacLurven, Sofus var ikke det minste interessert i hva som måtte befinne seg under steinene, han satte seg ned noen meter unna meg og så på meg. Etter en stund la han seg ned og kikket seg rundt mens jeg gikk frem og tilbake.

IMG_3798 copy copy

Jeg må bli flinkere til å la Sofus få ligge der og se på istedenfor å tvinge han med meg overalt. For han STORKOSER seg når han kan se på  og bare observere og det må jeg være ok med.

IMG_3781 copy copy

Det var en veldig fin helg og veldig lærerik men det var kjempegodt å se MacLurven igjen også og neste hyttetur blir han med og Sofus får bli hjemme. 🙂

Legg igjen en kommentar

