Lært feil ting?

Jeg har to kjempeflinke hunder 95% av tiden, de resterende 5% er de umulige. Vi øver på de 5% og det har oppstått et problem som jeg håper noen der ute i bloggofæren kan hjelpe med.

Når jeg er ute med MacLurven og jeg ser en annen hund som kommer i mot oss går jeg ut til siden så langt jeg kommer for å minske stresset ved passeringene. Jeg har ikke alltid godbiter med og av og til har jeg både Sofus og MacLurven med meg. Jeg går inn i portrom, hager, innkjørsler, plener, skog osv osv og det har funket. vi står der og venter til den andre hunden har gått forbi oss og så fortsetter vi turen vår. Det funker stort sett, bortsett fra at MacLurven nå har skjønt at når jeg plutselig går ut i dypsnøen eller noe annet så kommer det en hund og han ser seg rundt etter den og begynner ofte å bjeffe lenge før den andre hunden har kommet nær oss.

Søstra mi har nesten samme problem, hun går ikke til siden men gjør båndet til Sofus kortere og da begynner han å reagere…

Spørsmålet 1 – Har vi lært dem feil ting? Har jeg lært MacLurven at når jeg går ut til siden kommer det en annen hund og da må han passe på meg?

Spørsmål 2 – Hvordan retter vi det opp slik at vi får den ønskede oppførselen.

HJELP!????

—————–

Jeg spurte på Facebook også og der kom det følgende tilbakemeldinger…

Ida: Vi har jo vært veldig flinke til dette når vi har vært på kurs og treff for å trene på akkurat dette, men er vel fort gjort å «glemme» når man loffer avgårde på tur og møter en drøss med hunder. Iallefall når man har to som virkelig tar av samtidig.

Jenny: At du går ut til siden (eller at Kathrine korter inn båndet) er et miljøsignal som forteller at en hund (eller tilsvarende) er i nærheten. Dette er innlært på samme måte som klikk-godbit-assosiasjonen. Dermed vil et innkortet bånd eller at du går inn til siden få igang stressmaskineriet hos hundene, akkurat som «siklingen» begynner når Pavlovs hund hører bjella. Med andre ord den mest naturlige responsen (your dogs are absolutely normal!). Jeg ville blitt mer bekymret om de IKKE koblet sammenhengen.
Som med alle andre signaler som forutsier at noe vil skje, så kan de brytes ned ved ekstinksjon. Altså at du klikker og klikker og klikker og det kommer aldri en godbit. Da gidder ikke hunden bry seg om lyden lenger.
Nå vil en møtende hund kunne sette fart i mer oppstyr i kroppen enn en godbit, så det kan være vanskeligere å utslukke. Derimot finnes det mer attraktive strategier enn å satse på å stramme inn båndet når det ikke er andre hunder, eller å gå ut til siden mange ganger som «falsk alarm». For før eller siden KOMMER det jo en hund, og da er assosiasjonen tilbake for fulle fem igjen.
Det er responsen hunden får på stimuli (møtende hund) som du trenger å endre på. Forventningene av hva et hundemøte vil innebære. Utfordringene er, som du vet, at du må være kon-se-kvent, og det kan bli vanskelig ettersom dere noen ganger må gå med to hunder sammen.

Meg: Jenny, det var akkurat det vi hadde planlagt å gjøre… ler høyt… å stramme inn båndet og gå ut til siden selv når det IKKE kommer hunder. men da trenger vi ikke gjøre det. …

Meg: Men løsningen vil vel være så «enkel» at jeg må ta flere turer med kun MacLurven og trene med han med kjempegode godbiter.

Ida: Ja tror det kanskje vil hjelpe altså. Jeg må iallefall lære meg å senke skuldrene og ikke lete etter andre hunder hele tiden. Mamma og pappa med null hundeerfaring og veldig usikre på hund går med de uten at de utagerer. Litt surt egentlig

4 thoughts on “Lært feil ting?

  1. Kristina

    Heino har vorte litt umogleg på det der med møting av andre hundar. Han skal absolutt knurre og tøffe seg på enkelte hundar, men så snart han kjem nært nok og får helse så sluttar han. Men det er jo ikkje alltid ein har tid eller lyst til å la hunden helse på absolutt alle, så eg bestemte meg for å prøve å trene bort åtferda. Eg har trappa voldsomt opp på godbitfronten for å bli kvitt det, for eg vil ikkje at han skal påverke Vilma negativt. Kvar gong eg ser ein hund på avstand, gjer eg han godbit. Eg fortset å fore han med godbit medan den andre hunden passerar, og stoppar gjerne opp og ber han om å sette seg ned, for då vert det lettare å mate han med godisen. Dette har hjelpt ENORMT. Me er ikkje heilt i mål, men eg merka stor forbedring berre kort tid etter at eg starta opp med den systematiske treninga. No ser han ofte forventningsfullt på meg når han har sett ein hund i det fjerne, og det fortel meg jo at han har byrja å assosiere synet av ein hund med godbit frå meg. Han er som sagt ikkje heilt feilfri endå, det hender at han har litt tilbakefall, men dersom «uehllet» fyrst er ute og han knurrar på ein annan hund så er det lettare å få kontakt med han og få han til å slutte enn tidlegare. Tipset mitt er å vera skikkeleg NAZI på å hugse å ta med godbitar KVAR gong ein går tur, og KUN gje dei når ein ser hundar. Då vil assosiasjonen verta sterkare enn at ein gjer godbit for «alt mogleg» under lufteturen. Eg er ikkje noko proff hundetrenar altså, men dette er i alle fall mi erfaring på dette temaet!! 🙂

  2. bettebett Innleggsforfatter

    Takk for at du deler erfaringene dine.
    MacLurven har også vært usikker i møter med andre hunder, enkelte ganger legger han seg ned så snart han ser den andre hunden for så fare opp når den kommer nærmere mens andre ganger er han helt rolig hele tiden. Han vet kanskje hva han gjør men han forvirrer meg. (som alle andre mannfolk :-))

    Jeg må nok trappe veldig opp på både type godbit og mengde jeg tar med på tur. I dag bestemte jeg meg for å ikke stoppe når den andre hunden kom i mot oss men bare gå forbi og det funket til dels. Jeg liker det du sier om å KUN gi godbit når det kommer en annen hund og ikke for andre ting akkurat på den turen, for jeg ser på han at han ikke alltid skjønner hva jeg er ute etter når han får en godbit.

    Jeg får skaffe meg noen skikkelig gode godbiter og gå på med friskt mot!

  3. Lill-Iren

    Spennende blogg 🙂 Jeg er veldig fan av å bruke miljøsignaler for å gjøre hverdagen enklere, men litt kjedelig når de dukker opp uplanlagt 😉

Legg igjen en kommentar

