Uvanlig oppførsel!?

Jeg ga nettopp MacLurven mat, i dag fikk han vom og hundemat (100% kyllling) iblandet lakseterninger som jeg  formet som en pølse og la i fryseren.

index

2455_Vom___hundemat_Vom_og_hundemat_p_lse_0_5_kg_1

Den var halvfrosset da han fikk den og jeg ga den til han ute i snøen på verandaen (han er jo mer der ute nå enn inne…. 🙂 )

Han gikk så bort til pølsa, luktet på den og så gjorde han noe jeg aldri har sett før, han brukte snuten sin til skyve snø bort for å dekke over maten med snø.. han gikk rundt hele pølsa og skuflet snø over den til hele var dekt. Jeg tenkte kanskje det var fordi han ikke var sulten og det var en måte å grave ned maten til senere men da han var ferdig med å dekke den til begynte han å spise…

Noen som har vært bort i slik oppførsel med sin hund?

11 thoughts on “Uvanlig oppførsel!?

  1. Kjersti

    Jeg har ikke vært borte i at maten har blitt dekket til for så å bli spist med en gang. Men Nairo har en tilsvarende oppførsel av og til. Vi har en fin matte/håndkle som vann- og matskåla skal stå på, men vi kan ikke la matskåla stå på den da Nairo bruker snuta og dytter håndkleet opp i maten (noe som også gjør at vannskåla blir skjøvet bortover, og da skvulper det). Men selv om vi setter matskåla rett på gulvet, så hender det at Nairo bruker snuta og dytter noe bare han kan se over maten. For det er jo ingenting å dytte over maten! Men han spiser ikke noe etter å ha gjort sånn, så hans oppførsel er nok bare at han vil grave det ned og spare det til en annen gang. Jeg har også sett andre hunder (ikke FL’er, men andre spisshunder) «grave ned»/»dytte over» maten/tyggebein midt på stuegulvet.
    Kanskje MacLurven ville holde maten kald mens han spiste den? 😉 Nei, jeg aner ikke noen reell grunn 🙂

  2. bettebett Innleggsforfatter

    Ler. Den var jo temmelig frosset fra før så jeg tror at han ville «grave den ned» men ombestemte seg og spiste med en gang.

    Så artig at Nairo gjør noe tilsvarende! Jeg har aldri sett Mac gjøre slikt før. Men da jeg slapp han ut på verandaen igjen i sted gikk han bort til den lille snøhaugen han hadde laget tidligere og begravde nesa nedi. Rare hunden!

  3. Kjersti

    Ingen av mine tidligere hunder har gjort sånt, så jeg flirer godt hver gang Nairo dekker over maten sin med luft :p
    Det var nok kanskje bare at han ombestemte seg ja, han brukte kanskje tiden mens han gravde det ned til å kjenne etter hvor sulten han egentlig var 😉

  4. gryanettn

    Baldrian pleier å gjøre noe lignende. Av og til tar han beinet sitt og legger det på teppet og bruker snuten for å prøve å grave det ned om han ikke orker å spise med på den mer. Det ser kjempe dumt ut, men han er 100% sikker på at den blir gravd ned 🙂

  5. bettebett Innleggsforfatter

    Så bra at det ikke bare er min som gjør slikt, jeg skjønte jo ingenting da han gjorde det i går, han er 2,5 år nå og har aldri gjort det før liksom.

  6. Kristina

    Heino har prøvd å grave ned griseøyre eller bein ute før, ved å stappe det ned i graset og dille rundt med det. men det har berre skjedd eit par gongar. Og han graver det jo ikkje skikkeleg ned med jord, så det ser litt dumt ut, slik dei andre også kommenterar her 😀

  7. bettebett Innleggsforfatter

    Det er så godt å høre at hunden min er helt normal! Jeg lurer veldig på om han kommer til å fortsette med å «grave ned» ute på veranaen 🙂

  8. Ann Kristin Ljungberg

    Hei. Jeg lurer også på dette. Hunden min Balder sniker med seg bein, griseører og annet ut for å grave det ned med snuten. Han henter de aldri så de blir liggende til andre dyr eller råtner opp. Han gjemmer også ting inne på forskjellige steder og under pleddet i sengen sin. Svigermor passet han en gang og hadde gitt han en hel wienerpølse.. Den fant hun 2 dager senere bak en pyntepute i sofaen… Jeg lurer på hvorfor han gjør sånne ting altså.

  9. bettebett Innleggsforfatter

    Ler, jeg kan tenke meg at svigermor kanskje ikke syntes det var like morsomt å finne en pølse bak puten i sofaen 🙂 Det virker kanske slik at Balder graver ned når han ikke er sulten lenger slik at han har til siden en gang. Men så får han jo stadig mat og trenger ikke grave opp det gamle?

    MacLurven har ikke gjort dette igjen etter den ene gangen, kanskje det skyldes mangel på snø… ikke vet jeg…

Legg igjen en kommentar

