Lydredd hund.

Da Jenny spurte om jeg hadde lyst til å være assistent under egenhetstesten sist uke begynte jeg å tenke på hvor viktige terapidyr er. Vi så jo selv hvor viktig Sofus var da søstra mi ble syk. Så tenkte jeg at MacLurven ALDRI hadde kunnet blitt det! Han liker ikke å bli tatt på, ihvertfall ikke på potene… han vil gjerne bstemme selv når han skal bli tatt på og hvor lenge det skal pågå.  Jeg vet jo at en kan trene bort mye, ihvertfall det å bli tatt litt på, men noe som vil stride mot alt han er er høye lyder. Da vi var på MH med han i fjor høst fikk  jeg bekreftet at han er lydredd og orkanen Ivar som nettopp besøkte oss bekreftet det på alle mulige måter.

Jeg måtte ut med hundene like etter det hadde blåst opp og det suste bra rundt oss, vi rundet et hushjørne og begge hundene fór bortover, de hadde ikke snøre til å holde seg på bena! Jeg var glad jeg hadde droppet å ha på dem refleksvest for jeg så for meg en lignende scene som da Ole Brum og Nasse Nøff var ute en vindete dag og Nasse Nøff ble tatt av vinden.

Winnie-the-Pooh-and-the-Blustery-Day-winnie-the-pooh-2021475-1280-960

Ser dere ikke for dere meg med Sofus tatt av vinden??

På veien hjem gikk vi forbi en jordhaug som vi har gått forbi 1000 ganger tidligere og den var plutselig KJEMPESKUMMEL!!!! MacLurven bjeffet og bjeffet og bjeffet og lot seg ikke stoppe. Han holdt hele tiden haugen med blikket til jeg hadde dratt han med meg langt nok unna til at det var trygt igjen.

Forleden fikk jeg nok ett bevis… for vi går forbi de samme trærne flere ganger i uken og han bryr seg ikke.. men en natt vi var ute så blåste det og det falt snø av greinene.. MacLurven spinner rundt og bjeffer og bjeffer og bjeffer og bjeffer og bjeffer… så kom vi litt lenger bort og da falt det isklumper ned i takrennen og ned avløpet og igjen… Mac stivnet, hoppet 180grader rundt med 4 strake føtter og bjeffet som en gal. Problemet var jo bare at klokka var 3 om natten og de som bodde i nærheten nok ikke satte pris på det…

Men stakkaren er visst både mørkredd (som jeg også er) og lydredd og det er en dårlig kombinasjon.

Vi kommer til å dra på hytta nyttårshelga for å komme oss unna fyrverkeriene!

6 thoughts on “Lydredd hund.

  1. boerboelheidi

    Uff så dumt at han reagerer slik. Vi har det nokså likt her med Amanda, vind er vel det været hun ikke liker og da er mye skummelt. Jeg prøver å få henne med bort til det skumle (om det lar seg gjøre) Og da går det ofte greit. Amanda er slik med bevegelser også, nå en kveld det blåste mye så blafret det i en bunnduk (slik sort til jordbæråker) på gjerdet mellom oss og naboen, det var megaskummelt.
    Jeg gikk bort til den og klappet litt på den (jeg er glad det var mørkt) og snakket til den (noen ganger føler man seg virkelig smart) og da kom Amanda sakte men sikkert bort til meg, og når hun kom fram til meg så lot hun som ingenting, hun var da ikke redd!
    Ellers prøver jeg å la henne gå fram alene, om jeg ser at det er mulighet for det, og oppmuntrer henne mens hun driver på.. Skal si det er en hund med laang kropp og lange hals når hun strekker seg veldig for å sjekke.
    Amanda har hatt perioder der mye har vært skummelt, men nå er det heldigvis bare en sjelden gang, og spesielt om det er mye vind og vi er ute.
    Det er ikke alltid så enkelt i forhold til omgivelser, jeg kjenner den følelsen av å ha en hund som bjeffer midt på natten og det er folk i nærheten som sover, da er det ikke så enkelt å trene.

    Så flott at dere har muligheten til å dra til mer rolig sted nyttårskvelden, her gikk det veldig bra i fjor, så håper på det samme i år..

  2. bettebett Innleggsforfatter

    Det er alltid godt å høre at man ikke er alene med et «problem» 🙂

    Jeg ser at MacLurven er redd men han vil ikke flykte, han vil helst jage bort det som han synes er skummelt. Han reagerer akkurat som Amanda når jeg går bort til det skumle, står å ser på en stund og knurrer dypt nede i brystet før han kommer nærmere og nærmere og tilslutt er det ikke skummelt lenger.

    Det var en snømann som kom veldig brått på Mac i fjor vinter og den skremte vettet av han, men da vi ble stående gikk han tilslutt bort og bet nesa av den og tok den med seg…. Så han trenger vel bare litt tid på uvante ting. 🙂

  3. Kristina

    Så kjedelig at han reagerer slik! Men ser du har fått gode tips her 🙂
    Ja, det er nok lurt å stikke på hytta til nyttårshelga. Det er jo synd på dei stakkars dyra når dei blir så redde for høge smell. Og det er jo ikkje så rart eigentleg, det kan jo høyrast ganske heftig ut på nyttårsafta. Eg har ei venninne med ein bordercollieblanding som er livredd fyrverkeri, og eitt år klarte hunden å rømme heimanfrå då det byrja å smelle. Dei leita etter hunden utan å lukkast, men den kom heldigvis tilbake dagen etter! Det var ikkje noko kjekt. Eigaren hadde jo vore kjemperedd for hunden, både fordi ho visste at den var livredd og åleine, men også for det var ISKALDT ute den natta. Heldigvis har Heino aldri reagert så veldig på rakettar – han er meir nysgjerrig på kva som står på, og vil gjerne fram i vindauget og sjå – , så eg har sluppe unna den problemstillinga sjølv – men eg har forstått at det kanskje er unntaket, og ikkje regelen, for MANGE hundar er livredd nyttårsrakettar! Eg er veldig spent på korleis Vilma kjem til å reagere, for dette vert jo den fyrste nyttårsafta hennar. Eg kryssar fingrane for at alt går bra!!

  4. bettebett Innleggsforfatter

    Huff da, stakkars eiere! Men så bra at hunden kom hjem dagen etter. jeg vet ikke hva jeg hadde gjort om MacLurven hadde forsvunnet for meg.

    Vi bor jo i blokk og noe av problemet ligger der tror jeg, det er jo mange som bor rundt oss deriblant ungdommer som fyrer av smellerter på gangveiene hele kvelden, de bryr seg lite om vi kommer gående og det er ingenting vi kan gjøre med det – annet enn å reise bort.
    Sofus bryr seg ikke om lyden på fyrverkeriet men liker ikke blinket og fargene som kommer. MacLurven er motsatt, bryr seg ikke om blinket og fargene men liker ikke smellet.
    Utfordringer skal man ha som hundeeier 🙂

Legg igjen en kommentar

