Spennende fór og godbiter

Sofus spiser tørrfor… to ganger om dagen…. hver dag….. 365 dager i året…. DET må være kjedelig det!

Derfor har Tante Elisabeth laget en annen vri på maten hans. Tørrfor med litt vann iblandet laks i terninger som jeg la i fryseren. Sofus brukte ihvertfall 30 minutter på denne klumpen med mat, istedenfor 30 sekund til vanlig. Jeg tenker at det må være bra for tennene hans også å få noe å bryne seg på.IMG_3897

Da han hadde spist ferdig i dag la han seg rett ned og slappet av, istedenfor å mase for å få oppmerksomhet. Det er tydelig at han bruker hodet når maten kommer slik istedenfor i tørr form.

Jeg har gjort det samme med MacLurvens mat også, han får jo Vom og Hundemat og det krever ikke mye tankevirksomhet fra hans side for å få i seg det. Det er jo samme konsistens som kjøttdeig.  Jeg blandet i noen pølsebiter som var igjen etter middag en dag og formet blandingen som en tykk pølse som jeg la i fryseren. Han brukte også mye lenger tid enn vanlig og det var artig å se at han måtte slite litt.

Litt mer spennende godbiter enn de vi kjøper på butikken trenger ikke å være en vanskelig oppgave. De nye JubelSalami boksene er GENIALE!!! Når vi mennesker har spist opp innholdet blir boksene vasket og brukt til godbiter. Godbiter har jeg begynt å lage selv av det jeg har i kjøleskapet.

Pålegg som har blitt tørt eller gått ut på dato (men som ikke er grønn eller dårlig), middagsrester dvs alt som er rått og ikke er krydret eller dårlig. Som da vi ikke brukte all laksen til middag en dag og jeg skar opp resten i terninger og tørket noe, brukte noe til å blande inn i foret deres og noe la jeg rått i fryseren.

Du kan bruke både grønnsaker, kjøtt og fisk som godbiter. Bare del det opp i så store/små biter du ønsker, kok, stek, tørk bitene til du er fornøyd og oppbevar i fryseren.

IMG_3898

Det er bare å fylle opp skåla med godbiter, sette på lokket igjen og sette i fryseren. Enkelt å ta ut og legge i sekken/lomma for når de trengs. I denne er det tørket svinekjøtt som vi egentlig skulle ha til middag men så glemte vi å legge det i kjøleskapet så det lå ute på kjøkkenbenken hele natten. Alternativet var å kaste kjøttet men hundene har jo en annen tarmtoleranse enn oss så de kan spise det uten å bli dårlig. IMG_3899

Jeg tar ut boksen rett før jeg skal bruke det for de tiner ganske raskt og du bestemmer jo selv hvor store biter du ønsker. Både Sofus og MacLurven ELSKER disse godbitene og jeg kan variere i mye større grad enn når jeg kjøper på butikken.

4 thoughts on “Spennende fór og godbiter

  1. Ellen

    Heldige Sofus 😀 Merker det på Thorvald også, når han får beinfyllte og gjerne frosne kjøttstykker må han jo faktisk jobbe med å få i seg godsakene 😛 Da koser han seg!

Legg igjen en kommentar

