Hvordan skal jeg….

IMG_0605a_3593574a

En dahlia? En sjøanemone? Nei, en rakett.

Jeg har tidligere skrevet om at MacLurven er lydredd og under kveldsturen i går var det noen som sendte opp raketter, vi så ingen lys men hørte smellene veldig godt. MacLurven bjeffet hver gang det smalt men kom ikke til meg for å få trøst. Han holdt seg flere meter unna og svinset og svanset som han bruker. De to andre hundene vi gikk sammen holdt seg nære eieren sin men var stille.

Jeg ble veldig usikker på hvordan jeg skulle reagere da han bjeffet. Skulle jeg overse han? Skulle jeg prøve å gi han en godbit og få distrahert han? Skulle jeg hysje på han? Da smellene var over fortsatte han å bjeffe et par ganger til før han ble stille og virket ikke urolig lenger.

Jeg gjør meg ingenting at han bjeffer når han hører fyrverkeri men jeg vil ikke oppmuntre han til å bjeffe og derfor ønsker jeg innspill fra dere kloke mennesker… 🙂

4 thoughts on “Hvordan skal jeg….

  1. boerboelheidi

    Hm, ikke enkelt. Min første tanke var å late som ingenting, når han ikke reagerer mer. Men om han bjeffer mye og om det er sjenerende så spørs det hvor lurt det er. Samtidig så skal man være forsiktig med å «belønne» bjeffing.
    Jeg hadde nok overhørt/oversett eller avledet, ikke hysjet på. Har inntrykk av at om man hysjer på, og hunden ikke «kan» hva det betyr så bjeffer de mer.
    Men litt bjeffing i slike spesielle situasjoner er jo langt å foretrekke framfor en hund som er redd.

  2. bettebett Innleggsforfatter

    Bjeffingen hans i går var ikke sjenerende og jeg så at han kikket på meg i blant for å få «tilbakemelding» men da tror jeg at jeg skal overse når han bjeffer slik han gjorde i går.

    Takk skal du ha 🙂

Legg igjen en kommentar

