Mage/tarmkatar

MacLurven oppførte seg veldig rart etter formiddagsturen vår i dag, han la seg under salongbordet og sov. Han brydde seg ikke når jeg reiste meg og gikk – noe han vanligvis alltid gjør! og da jeg gikk bort til han la han seg på siden og ga meg poten sin. Han har ikke villet spise de siste dagene og da jeg tilbød han mat i ettermiddag snudde han ryggen til, gikk noen skritt og kastet opp. Det var bare magesyre som kom opp – for han har jo ikke spist på flere dager (noe som ikke er unormalt for han). Han kastet opp flere ganger så jeg lagde litt hurtigris som han også snudde ryggen til. Da skjønte jeg at noe var galt for ris sier han ALDRI nei til.

Terskelen min for å ringe dyrlegen er svææært lav, jeg ringer heller en gang for mye enn en for lite og jeg syntes jeg kjenner hunden min såppas godt at jeg skjønner når noe er utenom det normale. Så jeg ringte dyrlegen, som heldigvis hadde åpent til. kl 18, og forklarte symptomene. Hun sa at vi burde få sjekket det så vi dro til Heimdal dyreklinikk (det er der jeg røntget hoftene hans og sjekket øyene hans) og jeg føler meg veldig trygg når jeg er der.

Like før jul ble Sofus dårlig og fikk påvist mage/tarmkatar, han fikk antibiotika og skånemat i noen dager og ble helt bra igjen, og det virket på meg som at det som plaget MacLurven i dag var mye det samme som plaget Sofus tidligere. Da vi var på dyrlegevakta med Sofus klemte dyrlegen masse på magen hans og kikket i munnen hans. I dag åpnet dyrlegen munnen til MacLurven og luktet. Hun sa det luktet råttent og vi sa litt unnskyldende at ja, han har dårlig ånde. Hun forklarte da at råtten lukt ofte betyr at det er noe med magen, så det hadde ikke noe med hans dårlige ånde. Hun klemte så litt på magen og sa hun ikke kjente noe som blokkerte eller ikke hørte hjemme der. Hun tok så temperaturen på han noe MacLurven protesterte høylytt på, han syntes ikke noe om måten det ble gjort på! Stakkarn stresset seg selv noe forferdelig og jeg har aldri kjent hjertet hans slå så fort før.

Hun ga han så en anti-kvalme sprøyte og sa at han skulle få antibiotika. Jeg fortalte at Sofus nettopp hadde hatt mage/tarmkatar og om det kunne være det Mac nå hadde fått – og det var det. Hun sa det kunne være smittsomt men ikke nødvendigvis. Hun sa også at de har hatt veldig mange hunder innom i vinter med mageproblem og sa det skyldtes mangel på snø og kulde. Isteden for å fryse – råtner ting – som hundene så får i seg.

Hun sa vi skulle la han drikke så mye lunkent vann han bare ville og ikke gi han mat i dag. Han skal ha en halv tablett antibiotika i morgen tidlig og så to gang hver dag i 4 dager, i tillegg skal han få fiskeboller/kaker/pudding UTEN løk eller kylling sammen ris de dagene han får tabletter. Antibiotikan vi fikk heter Dihydrostreptomycin vet. 500mg. Og om tilstanden hans forverrer seg skal vi ta kontakt igjen, men om han blir bra trenger vi ikke.

Nå ligger min kjæreste MacLurven ved føttene mine og hviler seg, forhåpentigvis føler han seg litt bedre allerede.

IMG_0832 copy

Et gammelt bilde men DU så vakker! 😀

8 thoughts on “Mage/tarmkatar

  1. Anonym

    Det er tydelig at det er noe som plager han… han er «slapp» men med medisin og litt mat i kroppen imorgen så regner jeg med at han blir goe Mac igjen

  2. bettebett Innleggsforfatter

    Takk, jeg regner med det jeg å. Han fant seg nettopp en bit tørrfor som lå under en stol og den forsvant fort så jeg regner med han er temmelig sulten også. Skal på butikken og kjøpe fiskeboller i morgen tidlig så blir det bra 🙂

  3. bettebett Innleggsforfatter

    takk for det, han er frisk igjen nå. tok ikke lang tid etter han fikk anti-kvalmesprøyta og skånemat. heldigvis 🙂

Legg igjen en kommentar

