Trening! Ja, faktisk!

Jeg har ikke sagt noe om det til noen men jeg har faktisk trent med MacLurven den siste måneden.

Jeg skrev jo tidligere om at jeg ikke skulle fokusere så mye på det han IKKE kan men heller fokusere på det han faktisk kan og det står jeg for enda. Men jeg har skrevet ned et par ting som jeg over tid kan tenke meg å gjøre noe med.

I alfabetisk rekkefølge (for det er jo så viktig)

Gå bak meg
– når vi går i nedoverbakke og det er glatt vil det være lurt at han går bak meg og ikke river meg overende.

Gå ved siden av meg
– når vi går i byen eller på trange fortau hadde det vært kjekt om han gikk pent ved siden av meg av seg selv, uten å bry seg om å lukte eller tisse på alt!

Hilse pent på folk når de kommer på besøk
– Vi får FOR sjeldent besøk så hundene våre blir overlykkelige når det endelig kommer noen og både bjeffer, sutrer og stresser seg opp av glede. De hopper også opp på folk når de kommer inn også av glede. Derfor skal jeg lære han å være glad men rolig!

Hundemøter
– Å kunne gå forbi en annen hund UTEN å rive av meg armene eller absolutt ville bort hadde vært fantastisk!

Ligg
– Jeg tenker at i hundemøter hvor det er plass nok, kan jeg be han om å legge seg for å få han til å tenke på noe annet enn den andre hunden.

Sitt
– Dette er også ment for hundemøter, får jeg han til å sitte må han bruke mentale krefter på det.

_________________________________

Det der er det jeg har tenkt å lære han over de neste par årene…. jeg har lagt lista så lavt jeg overhode får den for da har jeg en sjanse til å lykkes også. MacLurven er jo kjempeflink og læreville så det er meg det går på. Og  jeg har laget meg noen skjema i tekstbehandlingsprogrammet jeg bruker og skriver inn i etterkant om hva som skjedde.

m

Jeg har kun trent på hundemøter for det er det som sliter meg mest ut. Jeg fikk et tips fra noen om å KUN trene på en ting om gangen og kun gi godbiter for en og samme ting på hver tur slik at hundene letter skjønner sammenhengen på hvorfor de får godbit og hva de dermed gjør rett.

Jeg sliter jo med fibromyalgi og låsninger i ryggen og da tenkte jeg at jeg skulle gjøre det litt enklere for meg selv. Jeg går nå som regel alltid med magebelte, eller hoftebelte er rettere sagt. Jeg har en Baggen kjørebelte som jo helt klart er beregnet på helt andre aktiviteter enn de jeg bedriver men det funker og da er jeg fornøyd. Jeg kjøpte mitt på Hund som Hobby men de har den sikkert mange andre steder også. Jeg har ikke refleks på min men den ser ganske likt ut.

316969

Det eneste aberet med beltet er at jeg ikke får til å bruke lommene mine så jeg h930994ar godbitene i en godbitbag fra Hurtta.

Den kommer som du ser med en karabinkrok på siden som jeg får til å feste på Baggen-belte så jeg har hendene fri! I tillegg har den sitt eget belte som jeg kan bruke litt senere i treningen når jeg ikke trenger bruke kjørebeltet lenger.

Jeg må innrømme at det skjemaet jeg laget meg har hjulpet ENORMT og det å kunne se at kun etter 3 gang oppfører hundene seg bedre og forventer godbiter istedenfor å skulle bort til den andre hunden. (Ozzy og Mira, som er nevnt i skjemaet over er unntaket. De er to terriere som bor like ved oss og mine kan ikke fordra dem og de kan ikke forda mine.. Så jeg forventer ikke stort når vi møter dem og jeg unngår dem når jeg kan.) Jeg var ute med hundene i dag og da vi møtte en hund satte begge to seg og så på meg mens jeg fant i godbiter til dem. MacLurven kikket på den andre hunden men var kjapp til å se på meg igjen. Jeg må bare passe på å ikke gå tom for godis!

5 thoughts on “Trening! Ja, faktisk!

  1. Kristina

    Så moro å høyre om treningsplanane dine, og at du har starta med passeringstrening! Eg har jo vore gjennom det samme med Heino, og det er vanvittig deilig når ein ser at det faktisk fungerar. No kan me gå forbi ein hund nesten utan problem, sjølv utan godbitar, så eg har ikkje så ofte med meg noko godis på tur lenger – han kavar seg kanskje opp på 10-15 % av hundane me møter, i staden for på alle. Og når han fyrst startar asinga si så er det mykje mildare og lettare å stoppe enn før, så eg er veldig fornøyd! trening hjelper så absolutt! 🙂 …å skrive treningsdagbok er forresten veldig veldig lurt!! Då er det så mykje lettare å sjå framgangen, og så blir ein meir motivert. Eg gjorde det ikkje sjølv då eg trente som mest på passeringstreninga, men det burde eg jo absolutt ha gjort! Gjorde det tidlegare på andre ting eg trente han i då han var yngre, og det var eit fint hjelpemiddel!

  2. bettebett Innleggsforfatter

    Takk for støtten 🙂 Ja, det er godt å se at det faktisk funker!
    Jeg hadde skrevet full den første sia om Passeringstrening nå i kveld og fant jeg ut at jeg skulle ha en evaluering før jeg begynner på neste side. Og konklusjonen er at jeg skal gå oftere med BARE MacLurven og se om jeg kan begynne å fortsette å gå selv om den andre hunden kommer foran eller bak oss mens jeg fortsetter å mate med godbiter, eller om jeg må fortsette å gå til sides og vente til de har gått. Jeg har aldri skrevet treningsdagbok for han før men ser jo det er utrolig nyttig. 🙂

  3. boerboelheidi

    Lagt listen lavt? Jeg synes det er mye jeg da.. men det er fordi jeg har Amanda i tankene når jeg leser. Og så ser jeg at du har skrevet de neste par årene, og det er sikkert veldig greit å ha bra tid.
    Å trene på kun en ting om gangen er nok sikkert veldig lurt, da er dte kanskje lettere å komme i mål også. Akkurat passeringstrening er noe jeg ikke engang kan tenke på 😦 Amanda må ha så stor avstand, at det ikke er snakk om passering.. og ikke hjelper det at vi sjelden møter andre hunder heller, om man skulle trent.
    Blir spennende å følge med, og så moro å se at man får det til, at det går framover 🙂

    Jeg har forresten baggen belte også, det er slik uten veske, men jeg fikk kjøpt løs veske, til å tre inn på beltet, det fungerer veldig bra. Var to str av vesken, jeg har minste. Men ser ut som du har flott veske utenom beltet også 😀

  4. bettebett Innleggsforfatter

    Kanskje jeg som har for høye ambisjoner og forventninger til hva jeg og MacLurven bør gjøre… ler. Det er ikke lett å trene på ting når man ikke har tilgang til det som trigger reaksjonen. MacLurven er jo livredd sauer, kyr, hester osv osv osv og det vil jeg gjerne trene på men må vente til vi er på hytta og det blir varmt nok til at dyrene slippes på beite. Det er upraktisk å ikke ha tilgang på det når en selv vil…

    Jeg var ikke klar over at det fantes en veske til Baggen belte ler men jeg synes det er praktisk å ha en som jeg kan bruke også når jeg ikke bruker beltet. Bare en har ett sted å legge godbiter, nøkler og poser for en er jo ikke blekksprut heller! 🙂

Legg igjen en kommentar

