Hundelek og muligterapihundevaluering.

For en tid tilbake assisterte jeg Jenny da hun skulle evaluere en hund som eieren kan tenke seg å utdanne til terapihund og denne helgen fikk jeg være assistent igjen. Denne gangen var det 2 hunder som skulle evalueres, en finsk lapphund og en picard… Som StarTrek fan betyr Picard noe annet enn en hund men det er faktisk en rase som heter det og slik ser den ut.

picard2

Jenny selv har to hunder, en finsk lapphund som heter Grimm og en Hvit Gjeterhund som heter Húrin. MacLurven har møtt Grimm tidligere og i går fikk han møte Húrin.

Dette ble tatt den kvelden Mac og Grimm gikk kveldstur sammen og mobilbilder blir sjelden bra i mørke vinterkvelder 🙂

IMG_4081a

Vi møttes på et inngjerdet område så de slapp å være i bånd. MacLurven sprang rolig bort til Húrin og det tok 2 sekunder før de sprang avgårde sammen. Húrin er jo MYE større enn MacLurven og tok jo igjen Mac med en gang men det gjorde jo ikke noe.

IMG_4101

IMG_4102a

IMG_4103

Det var et veldig behagelig hundemøte for alle involverte og hundene både lekte sammen og gikk sammen og luktet på ting.

IMG_4096

IMG_4097

IMG_4098

En gang måtte MacLurven sette på plass Húrin for han ble litt intens og MacLurven hadde enten tråkket på noe som gjorde vondt eller sprang på noe. Mac kjeftet og kjefet på den svæææære hunden og jeg ble nervøs, for det var første gangen jeg møtte Húrin også, men Jenny sa at det var greit så da var det greit. 🙂 Húrin tok i mot kjeften han fikk og MacLurven kom bort til meg etterpå for å få litt trøst siden han hadde slått seg men det gikk fort over og de fortsatte med leking/lukting/leking/lukting 🙂

Det hadde vært veldig artig å sett disse to sammen på fjellet for de er veldig like og jeg tror de hadde kost seg 🙂

6 thoughts on “Hundelek og muligterapihundevaluering.

  1. Kjersti

    Så deilig når hundene går så bra sammen! Og at de hører på og respekterer hva den andre sier 🙂
    Fint nytt tema hos deg, men jeg kan ikke for mitt bare liv finne noen link til kommentarer fra forsiden av bloggen, man må inn på hvert enkelt innlegg for å finne kommentarfeltet. Hvis det da ikke er bare jeg som ikke har øynene med meg i kveld 🙂

  2. bettebett Innleggsforfatter

    Det hadde jeg ikke tenkt på eller sett etter før du nevnte det. Og du har helt rett, du må klikke deg inn på hver enkel post for å se kommentarene… Farsken å! ler. Skal se om jeg finner ut av det, takk for at du gjorde meg oppmerksom på det. 🙂

    Ja, det er kjempegodt når hunder møter noen som skjønner dem 🙂

  3. Kjersti

    Bare koselig 🙂 Det er ingen krise å ikke ha link til kommentarfeltet på forsiden altså, det er jo rimelig lett å klikke seg inn på innlegget også 🙂

  4. bettebett Innleggsforfatter

    Det er jo «bare» å klikke seg inn men jeg vet at jeg foretrekker å slippe å måtte klikke meg inn for å kommentere. Latskapen lenge leve! ler

  5. Kristina

    Det er så gøy når hundane går så fint ilag! Litt kjefting høyrer ofte med, og det er jo heilt greitt så lenge dei finn ut av det ganske kjapt. Det er jo ikkje moro når kjeftinga eskalerar og ingen av hundane vil gje seg!

  6. bettebett Innleggsforfatter

    Helt enig og det er jo det som er vanskelig når vi møter hunder vi ikke kjenner. Ikke at jeg slipper han sammen hvemsomhelst men jeg har ingen problem med å la han og Húrin være sammen igjen.

Legg igjen en kommentar

