Turutstyr og ny kløv?

Venninna mi, Gro, som vi skal på tur sammen til Trollheimen i mai/juni sa her forleden at hun har en primus som vi kan ta med oss på turen.

Jeg har INGEN erfaring med primusser og er veldig usikker på gass og åpen ild på tur, men jeg har veldig godt av å øve meg litt på akkurat det. vi regner forresten med at det kommer regn i løpet av de månedene frem til vi skal dra slik at det ikke er så høy skogbrannfare som det er nå.

Gro foreslo at vi skal steke fiskekaker og det høres kjempegodt ut med varm mat på tur, men hverken hun eller jeg har turmatutstyr utover primussen hennes så jeg kikket litt på xxls sider og der har de jo kjempemye fint. Men så er det det å begrense seg da… Jeg har mest av alt lyst på kobberkjeler for de synes jeg er så fine og blanke, men jeg har aboslutt INGEN bruk for det. Husk at mine turer vanligvis er under 1 mil tur/retur. Men jeg klarer helt sikkert å overtale meg selv til at jeg har behov for det…

Egentlig holder dette settet til 299,- mer enn nok og om jeg kjøper dette slipper jeg å ha med BÅDE termos OG vannflasker for jeg kan koke vann når jeg trenger det.

1

Og om jeg er flink og kjøper enkelt kokeutstyr kan jeg kjøpe fine kopper og fat og ha med! Ikke sant? Dette settet koster mer enn kokeutstyret men er jo så fine…

2

Jeg synes at Light My Fire har kjempemyefint men igjen, jeg klarer ikke helt å forsvare prisen sett opp mot bruken.

IMG_3862 copy copy

Siste gangen Maclurven hadde på seg kløvet la jeg merke til at den begynner å bli veldig stram rundt brystet hans og har sett på å skulle kjøpe en ny til han. Vi har jo Laika-kløven og jeg er storfornøyd med den og tenkte kjøpe en ny bare hakket større. Men så har det irritert meg litt at jeg må ut med 2000,- bare fordi stroppen er litt for kort! Jeg får sikkert solgt den gamle men det er likevel mye penger. Men så kom jeg på at jeg jo har ei venninne som er skomaker og jeg skal høre om hun kan sette på en ny – lengere – stropp som passer rundt brystet hans for det er jo ikke så mye belastning på den stroppen. Og går det bra så kan jeg jo bruke kløvet i lang tid enda!

IMG_3851 copy copy

10 thoughts on “Turutstyr og ny kløv?

  1. Kjersti

    Vi har et stormkjøkken som går på rødsprit, og er veldig fornøyde med det. Litt usikker på om det er akkurat denne størrelsen, men det er ihvertfall denne produsenten og med samme innhold vi har:
    http://www.xxl.no/Root/Villmark/Kj%C3%B8kken-og-mat/Kokeapparater/trangia-stormkj%C3%B8kken-25-4-UL/p/1009383_1_Style
    Ikke tar det stor plass når det er pakket sammen, men det veier jo bittelitt. I tillegg må man jo bære med seg rødspriten også.
    Så ønsket jeg meg og fikk dette settet til jul:
    http://www.xxl.no/Root/Villmark/Kj%C3%B8kken-og-mat/Kjeler%2C-bestikk-og-redskap/light-my-f-MealKit-2-0%2C-spisesett%2C-r%C3%B8d/p/1090875_1_Style
    Jeg har ikke fått testet det enda, men det er lett og veldig kompakt, og jeg ser for meg at det er genialt på overnattingsturer.

  2. bettebett Innleggsforfatter

    Jeg håper at jeg, etter denne turen, vil tørre å ha med meg et slikt sett som du linket til. For det høres jo mye koseligere ut å dra på tur med for eksempel ferdig vaffelrøre i ei flaske og steke seg noen mens man er ute istedenfor å ha med en tørr matpakke…. Så takk for tipset 🙂

    Det light my fire settet ser veldig bra ut og alt som tar liten plass er jo et pluss!

  3. Kjersti

    Jeg synes også at det er litt skummelt med gass og rødsprit og alt sånt. Men jeg lover deg at hvis du først tør å prøve, så er det ikke vanskelig i det hele tatt. Hvis du kjøper et sånt eller får låne, så test det hjemme først, så du ser hvor lett det er 🙂
    Et lite ekstratips: ha med noe tørkepapir eller lignende, for kjelene/panna blir veldig sorte og sotete under, og det er greit å få tørket over det før du pakker det ned. Jeg har alltid stormkjøkkenet i en egen bærepose i sekken, og jeg har også en egen tett stålflaske til rødspriten som jeg også har i egen lukket pose.

  4. Kristina

    eg må nok ha meg primus eg også, med kokekar! Hadde før, men det overtok eksen min etter at me gjekk frå kvarandre, og så har eg ikkje fått fingen ut og ordna meg nytt. Så no fekk eg inspirasjon! må nok ta meg ein tur på xxl 🙂

  5. bettebett Innleggsforfatter

    Det var jo kjempelurt å prøve den hjemme før en drar på tur! Tenkte ikke på det i det hele tatt jeg, er mye enklere å øve seg i rolige omgivelser istedenfor på fjellet med regn og vind fra alle retninger! Og takk for tipsene til rengjøring og oppbevaring i sekken!

  6. bettebett Innleggsforfatter

    Det er det beste med blogger synes jeg, å bli inspirert og få tips av andre 🙂

    Jeg sliter forresten med å få kommentert bloggen din for tiden men vet ikke hvorfor.

  7. boerboelheidi

    Det settet med kokekar. og settet med kopper og fat var jo kjempeflotte 🙂 Herlige farger!
    Godt å se at det er flere som ikke «liker» gass osv, jeg er veldig redd angående «slik». Vi kjøpte en ny primus i fjor, denne http://www.xxl.no/Root/Villmark/Kj%C3%B8kken-og-mat/Kokeapparater/primus-EtaSolo/p/1059558_1_Style
    Den er superenkel å bruke, men passer nok ikke så godt til en slik tur dere skal på.

    Håper du får ordnet med den stroppen til kløven, når den passer bra ellers er der litt irriterende ja. Tror jeg skal inn å se nærmere på den kløven, den så fin ut 🙂

  8. bettebett Innleggsforfatter

    Den ser fin ut den primusen dere har men du har nok rett, den blir ikke helt rett for de små turene vi skal gå 🙂
    De har det kopper og fat settet i turkis også! ler

Legg igjen en kommentar

