Brennmaneter og hunder.

Ja… så var det oss igjen da… Dette begynner å bli en veldig innholdsrik sommer. I kveld skulle vi gå en liten tur før tok kvelden og det går er vei forbi hytta vår som brukes av folk som skal fiske og det inkluderer de som skal på nota. De driver nemlig med laksenotfiske her men det er dårlig med laks for tiden men desto mer brennmaneter. Det er vel noe de sliter med flere steder langs kysten.

20130719-223342.jpg

Da de dro etter å ha stengt nota for helga kjørte de altså forbi hytta vår og mistet litt tang og maneter … og det syntes MacLurven han burde smake på. Så han spiste noe jeg ikke så hva var og gikk et par meter før han ble litt rar, jeg så han spiste på noe så jeg ba han slippe. Han slipper alltid det han har i munnen når jeg ber han om det så jeg stusset litt på det men da jeg tok han inntil meg for å se i munnen hans stivnet han helt og nektet. Da jeg slapp han tok han ett skritt og kastet opp alt han hadde i seg! Så sprang han bort til gress og begynte panisk å spise alt han kom over, vi gikk litt lenger men så tømte han seg igjen og da snudde vi og gikk hjem. Vi har jo et inngjerdet område rundt hytta og mens han gresset tok jeg opp mobilen min, jeg har lagret nummeret til Gifttelefonen (22 59 13 00) så jeg ringte dem for å høre om hunder og maneter.

Damen der fortalte meg at det var ganske vanlig at hunder spiser brennmaneter og at det ikke er farlig for dem. Hun sa jeg burde ta på meg plasthansker og se inn i munnen hans og fjerne trådene om det var noen igjen, hun sa også at han kunne bli kvalm og kaste opp samt få diare. Jeg ble veldig beroliget av det hun sa og lot MacLurven gresse videre. En stund etterpå kom inn for å drikke, han tømte halve vannskåla i en «jafs» før han gikk ut igjen og kastet opp alt igjen. Så gjentok han det, spiste masse gress, drakk mye og kastet opp igjen. Men etter det virket det som at han hadde fått ut det som plaget han og pappa ble med meg på en liten tur.

Mac spiste ikke noe gress på turen, ei heller kastet han opp noe mer og da vi kom hjem drakk han litt før han krøllet seg sammen. Nå ligger han og sover og forhåpentligvis slipper jeg å gå ut med han i natt, men må man så må man.

Lærdommen av dette er….
1/ Du klarer ikke alltid å unngå at hunden din får i seg noe som gjør den dårlig.
2/ Lagre nummeret til Gifttelefonen og akuttdyrevakta slik at du slipper å lete opp nummeret når du trenger det.

6 thoughts on “Brennmaneter og hunder.

  1. bettebett Innleggsforfatter

    Tusen takk for det 🙂 Det gikk heldigvis ganske fort over og vi ble en erfaring rikere. Har lært veldig mye disse to årene med MacLurven 🙂

Legg igjen en kommentar

